Bucureşti-Budapesta-Varşovia-Vilnius-Riga-Helsinki-Vardso-Narvik-Stockholm-Oslo-Malmo-Copenhaga-Munchen-Bucureşti
Notă: informațiile nu sunt actualizate. Pentru informații la zi, consultați bahn.de, raidude.cc, seat61.com și siteurile companiilor feroviare naționale.
Să nu exagerăm, Europa de Nord reprezintă mai mult decât clişeul din titlul acestui articol. Acest colţ rece al Europei este căminul celor mai spectaculoase, chiar dacă nu cele mai înalte, peisaje montane ale continentului, a unei hidrografii teribil de sălbatice, a unor câmpii adânc crestate de cicatricile ultimei glaciaţiuni, a pădurilor de conifere, dar mai ales a unor oameni dârji care au supravieţuit aici de-a lungul secolelor doar datorită faptului că au înţeles şi respectat căile de multe ori misterioase ale Naturii. Nu este de mirare că religia creştină a pătruns în unele locuri extrem de târziu, iar reminiscenţe păgâne continuă să se manifeste şi în prezent, mai ales în ţările baltice. Este inutil să explic motivele, însă e suficient să străbaţi cărările pustii din jurul Lacului Inari, printre mesteceni contorsionaţi de viforniţele cumplitelor ierni polare, pentru a înţelege de ce nordicii cred în elfi şi alte creaturi fantastice.
Am prezentat, în această iarnă, un traseu nordic cu destinaţia principală capitala Laponiei, Rovaniemi, via ţările baltice. În acest articol vă propun să descoperiţi ţările baltice şi Scandinavia, călătorind prin 7 ţări din această regiune şi tranzitând alte 6. Traseul atinge principalele atracţii ale Nordului şi ajunge la Oceanul Arctic, dincolo de paralela de 70 de grade Nord. Pe de altă parte, am omis intenţionat să-mi expediez cititorii (şi poate şi câţiva călători pe care îi va inspira acest articol) în locuri care gem de turişti, în capcane turistice costisitoare şi kitschizate de-a lungul timpului prin invazia de turişti şi includerea în programele vândute de tour-operatori. Din acest motiv, nu veţi găsi prezent aici Capul Nord; ştiu, este cel mai nordic punct al Europei, însă singurii fiori pe care vi-i va da prezenţa la capătul continentului, vor fi preţurile, cozile la fotografiat oceanul oţeliu şi probabil ploaia rece.
Ştiu că mulţi visează la minunăţiile Nordului dar se lovesc de principala piedică în calea celor care se îndreaptă în această direcţie: Scandinavia este o destinaţie foarte scumpă, dacă nu chiar cea mai scumpă a Europei. Există însă câteva trucuri pentru a vedea această magnifică parte a bătrânului continent, fără a-ţi falimenta familia:
Despre Interail. Legitimaţiile de călătorie Interail au fost introduse începând cu anul 1972 cu scopul de a încuraja tinerii sub 21 de ani să descopere Europa. Succesul a fost imediat, astfel că în anii următori, vârsta maximă a călătorilor şi numărul de ţări incluse în proiect au crescut. De asemenea, au fost incluse câteva linii de ferryboat. La un moment dat, s-a încercat chiar suprimarea Interailului, dar din fericirea, tentativa de sabotare nu a avut succes.
Interail permite, în prezent, călătoria în 30 de ţări ale Europei şi este disponibil pentru trei categorii de călători:
Începând cu 1997 s-a renunţat la una dintre cele două tipuri de legitimaţii anterioare şi anume: cea pe Zone (de exemplu Europa de Nord, ş.a.), aceasta fiind înlocuită cu legitimaţia pentru O Singură Ţară. Se poate opta între Global Consecutive (15-30 zile) sau Global Flexible (5 din 10, 10 din 22). Interail nu este accesibil cetăţenilor extraeuropeni, aceştia având la dispoziţie Eurail, mai costisitor.
Unde? Toată Uniunea Europeană, exclusiv ţările baltice, Malta şi Cipru (nu există căi ferate), la care se adaugă ţări ce nu sunt membre: Macedonia, Serbia, Bosnia-Herţegovina, Croaţia şi Turcia. Legitimaţiile Interail sunt valabile pe căile ferate ale companiilor naţionale plus o mulţime de companii private (se acordă reduceri sau chiar gratuitate), pe câteva linii de ferryboat între Grecia şi Italia, între insulele greceşti, între Spania şi exclavele sale. De asemenea, se acordă reduceri sau gratuitate la unele linii de autobuze care fac legătura între capete de linii din Europa de Nord, sau la vizitarea unor obiective turistice.
Cât costă? În cazul nostru, vom opta pentru o legitimaţie Global. Există posibilitatea de a alege între una valabilă 15, 22 sau 30 zile consecutive sau una flexibilă, valabilă 5 zile din 10 sau 10 zile din 22. Recomandarea mea este Interail Flexible, întrucât ne permite zile de relaxare, vizitat sau pur şi simplu de odihnă. Desigur, cunoscând acestea, putem purcede la un obositor maraton european.
Aşa cum spuneam, vom alege Interail Flexible 10 zile din 22. Asta înseamnă că avem la dispoziţie 10 zile de călătorie pe care le putem bifa oricând în 22 de zile. Ne va costa 249 de EU dacă avem maxim 26 ani sau 369 de EU dacă avem peste 26. Tarifele sunt valabile pentru clasa a doua. Alte reduceri se acordă peste 59 de ani. La unele trenuri vom plăti anumite suplimente mai mult sau mai puţin modice, care vor fi menţionate.
Când? Vara este anotimpul favorabil pentru a face această călătorie. Pe timpul iernii, temperaturile pot fi extrem de scăzute, campingul imposibil iar autostopul nu mai este o opţiune. Ţânţarii sunt imposibili în luna iunie şi începutul lui iulie.
Recomand însă rezervări din timp la trenurile cele mai importante, întrucât acestea pot fi foarte aglomerate în lunile de vară.
Vize. Niciuna. Cartea de identitate este suficientă. Dincolo de Arad începe Spaţiul Schengen, însă vom avea nevoie de un act la unele rezervări sau la cazare. Atrag atenţia că CI încă nu este percepută ca un act veritabil de călătorie (deşi este) în foarte multe ţări, inclusiv în UE. Dacă vă veţi lovi de reticenţa vreunui birocrat european, rămâneţi fermi pe poziţie, păstraţi-vă zâmbetul şi locul la rândul de la ghişeul buclucaş. Nu uitaţi că birocratul eficient este la fel de răspândit ca vaca alpină mov.
Cardurile. În Scandinavia, banii lichizi sunt o specie pe cale de dispariţie. Există posibilitatea de a face plăţi cu cardul, virtual oriunde, în plus veţi avea nevoie de el pentru a face rezervări.
Cât costă? Teoretic, puteţi face această călătorie cu circa 400 EU. Pentru acest lucru, veţi folosi trenuri ieftine până la ieşirea din ţară, veţi campa liber atunci când nu veţi dormi pe trenuri, veţi folosi mult autostopul şi veţi mânca ce aţi adus de acasă. Dacă mai adăugaţi 200-300 de EU, vă veţi putea bucura de serviciile campingurilor, veţi putea lăsa bagajele în gări (circa 3 EU) şi veţi putea închiria biciclete pentru a vizita oraşe precum Copenhaga sau Stockholm, veţi putea călători şi cu autocarul uneori sau la cuşetă pe distanţe lungi, vă veţi bucura de delicatese nordice (zmeură) şi chiar vă va rămâne ceva mărunţiş pentru câteva suveniruri.
Călătoriţi responsabil. În Europa de Nord, protecţia mediului este luată foarte în serios. A călători responsabil înseamnă şi a minimaliza impactul fiecărui călător asupra mediului. Interacţiunea cu animalele sălbatice, abaterea de la potecile desemnate circulaţiei vizitatorilor în parcurile naţionale, focurile de tabără, grătarele, etc, sunt interzise.
Pericole şi neplăceri. Călătorul ajuns în nordul Scandinaviei nu trebuie să uite că vremea se poate schimba rapid iar temperaturile pot scădea către zero grade Celsius şi poate ninge chiar şi în luna iulie. În vestul oceanic al Scandinaviei, vremea frumoasă este o raritate, lucru demn de ţinut minte în timpul drumeţiilor montane.
În luna iunie şi începutul lunii iulie, ţânţarii sunt un factor mai mult decât iritant, făcând imposibile activităţile din aer liber în absenţa cremelor protectoare şi a plaselor anti-insecte.
Echipament. Nu plecaţi fără: cort, sac de dormit corespunzător, polar, haine de ploaie şi vânt, husă impermeabilă pentru rucsac, creme împotriva ţânţarilor, primus, busolă, briceag multifuncţional, lanternă, hărţi bune (găsiţi la destinaţie hărţi extrem de amănunţite), ghidurile Lonely Planet ale ţărilor nordice.
Traseu. Există câteva rute pentru a ajunge la Varşovia, ''rampa de lansare'' către ţările baltice, prima etapă a călătoriei noastre.
Tren direct? În ultimii ani, au existat vagoane ce au circulat pe relaţia Cracovia - Burgas sau Varşovia - Burgas şi retur. Traseul românesc al acestora includea Bucureşti, Craiova, Simeria şi Arad. Oricât m-am străduit, prezenţa acestora pentru sezonul 2011, a rămas o enigmă pentru subsemnatul. Trenul la care acestea erau ataşate - Nesebar, circulă şi vara următoare, joia, vinerea şi sâmbăta, pe relaţia Praga Hl - Burgas şi retur având în plus vagoane de Bratislava la Burgas şi de la Budapesta la Bar.
1. Bucureşti - Budapesta. Luaţi trenul Bucureşti-Budapesta din Gara de Nord la ora 14.05 cu sosire la Budapest Keleti la 05.25. Puteţi opta pentru o legătură către trenul Târgu Mureş - Budapesta (plecare 05.30, în Simeria la 08.44, Arad 11.14, sosire 14.50) . Cost: circa 90 EU inclusiv cuşeta din Bucureşti, evident mult mai ieftin din vest.
Din Cluj Napoca şi Oradea este şi mai uşor. Puteţi opta pentru trenurile cu plecare la 02.18 sau 06.15, sosiri la 08.20 şi 12.20 în gara Keleti. Din Sibiu, tren direct 08.10, sosire Budapest Keleti 16.50.
Recomandare: dacă nu aţi mai vizitat Budapesta, nu irosiţi cele câteva ore până la următorul tren!
2. Budapesta - Varşovia. Plecare Budapest Keleti: 19.58, sosire Warszawa Centralna 07.00, ziua următoare. Dacă optaţi pentru o cuşetă, veţi plăti în plus 9.4 EU.
Există şi o opţiunea unui tren de zi, plecare la 07.25, sosire 18.30, dar asta presupune petrecerea unei nopţi la hostel sau ... în gară.
5. Riga-Talinn (Estonia) cu autocarul http://www.luxexpress.eu/lang/ (dela 11 EU, 5 h) sau cu trenul. Cei care au folosit trenul pentru porţiunea Varşovia-Riga o să aibă un deja-vu, întrucât trebuie întâi să ia unul de la Riga la Valga (frontiera cu Estonia, circa 10 EU) http://www.edel.ee/home, iar de la Valga la Talinn un altul (circa 4 EU) http://www.litrail.lt/wps/portal
Recomandare: e posibil ca în mai puţin de o zi să ''radem'' toate cele trei ţări baltice şi să ajungem în Finlanda. Autorul vă recomandă să nu faceţi acest lucru, ci să petreceţi 2-3 zile sau mai mult în regiune. Nu uitaţi, unele bârfe zic că pe aici sunt cele mai frumoase femei din Europa!
8. Helsinki - Kemijarvi. Această călătorie vă va duce dincolo de Cercul Polar. Helsinki: 19.46, Kemijarvi: 09.45. Supliment de loc pentru posesorii Interail: 6 EU, un chilipir ţinând cont că un bilet normal pe această rută costă aproape cât jumătate din legitimaţia Interail.
La Kemijarvi, calea ferată se sfîrşeşte. Călătoria continuă spre nord, prin satele rare din inima Laponiei, cu autobuzul, autostopul sau maşinile Poştei Finlandeze (rezervări la oficiile poştale din fiecare aşezare).
Să nu exagerăm, Europa de Nord reprezintă mai mult decât clişeul din titlul acestui articol. Acest colţ rece al Europei este căminul celor mai spectaculoase, chiar dacă nu cele mai înalte, peisaje montane ale continentului, a unei hidrografii teribil de sălbatice, a unor câmpii adânc crestate de cicatricile ultimei glaciaţiuni, a pădurilor de conifere, dar mai ales a unor oameni dârji care au supravieţuit aici de-a lungul secolelor doar datorită faptului că au înţeles şi respectat căile de multe ori misterioase ale Naturii. Nu este de mirare că religia creştină a pătruns în unele locuri extrem de târziu, iar reminiscenţe păgâne continuă să se manifeste şi în prezent, mai ales în ţările baltice. Este inutil să explic motivele, însă e suficient să străbaţi cărările pustii din jurul Lacului Inari, printre mesteceni contorsionaţi de viforniţele cumplitelor ierni polare, pentru a înţelege de ce nordicii cred în elfi şi alte creaturi fantastice.
Nynashamn, la sud de Stockholm
Foto: Aurel Perşoiu
Foto: Aurel Perşoiu
Am prezentat, în această iarnă, un traseu nordic cu destinaţia principală capitala Laponiei, Rovaniemi, via ţările baltice. În acest articol vă propun să descoperiţi ţările baltice şi Scandinavia, călătorind prin 7 ţări din această regiune şi tranzitând alte 6. Traseul atinge principalele atracţii ale Nordului şi ajunge la Oceanul Arctic, dincolo de paralela de 70 de grade Nord. Pe de altă parte, am omis intenţionat să-mi expediez cititorii (şi poate şi câţiva călători pe care îi va inspira acest articol) în locuri care gem de turişti, în capcane turistice costisitoare şi kitschizate de-a lungul timpului prin invazia de turişti şi includerea în programele vândute de tour-operatori. Din acest motiv, nu veţi găsi prezent aici Capul Nord; ştiu, este cel mai nordic punct al Europei, însă singurii fiori pe care vi-i va da prezenţa la capătul continentului, vor fi preţurile, cozile la fotografiat oceanul oţeliu şi probabil ploaia rece.
Ştiu că mulţi visează la minunăţiile Nordului dar se lovesc de principala piedică în calea celor care se îndreaptă în această direcţie: Scandinavia este o destinaţie foarte scumpă, dacă nu chiar cea mai scumpă a Europei. Există însă câteva trucuri pentru a vedea această magnifică parte a bătrânului continent, fără a-ţi falimenta familia:
- Însumate, preţurile la transport pot depăşi 1 500 EU/persoană pentru călătoria propusă. O legitimaţie Interail Flexible valabilă 10 zile din 22 costă 249 EU sau 369 EU, în funcţie de vârstă.
- Autostopul, acolo unde nu există linii feroviare. Este gratis şi sigur, deşi în nordul extrem circulaţia este redusă.
- O combinaţie de campare liberă (legală în ţările nordice), campinguri sau couchsurfing pentru cazare.
- Autogospodărire în privinţa hranei. Mâncarea deshidratată, conservele şi primusul nu trebuie să lipsească din rucsacul nimănui.
Despre Interail. Legitimaţiile de călătorie Interail au fost introduse începând cu anul 1972 cu scopul de a încuraja tinerii sub 21 de ani să descopere Europa. Succesul a fost imediat, astfel că în anii următori, vârsta maximă a călătorilor şi numărul de ţări incluse în proiect au crescut. De asemenea, au fost incluse câteva linii de ferryboat. La un moment dat, s-a încercat chiar suprimarea Interailului, dar din fericirea, tentativa de sabotare nu a avut succes.
Interail permite, în prezent, călătoria în 30 de ţări ale Europei şi este disponibil pentru trei categorii de călători:
- tineri sub 26 de ani, publicul ţintă original al Interail;
- adulţi între 26 şi 59 de ani;
- adulţi peste 59 de ani;
Începând cu 1997 s-a renunţat la una dintre cele două tipuri de legitimaţii anterioare şi anume: cea pe Zone (de exemplu Europa de Nord, ş.a.), aceasta fiind înlocuită cu legitimaţia pentru O Singură Ţară. Se poate opta între Global Consecutive (15-30 zile) sau Global Flexible (5 din 10, 10 din 22). Interail nu este accesibil cetăţenilor extraeuropeni, aceştia având la dispoziţie Eurail, mai costisitor.
Unde? Toată Uniunea Europeană, exclusiv ţările baltice, Malta şi Cipru (nu există căi ferate), la care se adaugă ţări ce nu sunt membre: Macedonia, Serbia, Bosnia-Herţegovina, Croaţia şi Turcia. Legitimaţiile Interail sunt valabile pe căile ferate ale companiilor naţionale plus o mulţime de companii private (se acordă reduceri sau chiar gratuitate), pe câteva linii de ferryboat între Grecia şi Italia, între insulele greceşti, între Spania şi exclavele sale. De asemenea, se acordă reduceri sau gratuitate la unele linii de autobuze care fac legătura între capete de linii din Europa de Nord, sau la vizitarea unor obiective turistice.
Cât costă? În cazul nostru, vom opta pentru o legitimaţie Global. Există posibilitatea de a alege între una valabilă 15, 22 sau 30 zile consecutive sau una flexibilă, valabilă 5 zile din 10 sau 10 zile din 22. Recomandarea mea este Interail Flexible, întrucât ne permite zile de relaxare, vizitat sau pur şi simplu de odihnă. Desigur, cunoscând acestea, putem purcede la un obositor maraton european.
Aşa cum spuneam, vom alege Interail Flexible 10 zile din 22. Asta înseamnă că avem la dispoziţie 10 zile de călătorie pe care le putem bifa oricând în 22 de zile. Ne va costa 249 de EU dacă avem maxim 26 ani sau 369 de EU dacă avem peste 26. Tarifele sunt valabile pentru clasa a doua. Alte reduceri se acordă peste 59 de ani. La unele trenuri vom plăti anumite suplimente mai mult sau mai puţin modice, care vor fi menţionate.
Când? Vara este anotimpul favorabil pentru a face această călătorie. Pe timpul iernii, temperaturile pot fi extrem de scăzute, campingul imposibil iar autostopul nu mai este o opţiune. Ţânţarii sunt imposibili în luna iunie şi începutul lui iulie.
Recomand însă rezervări din timp la trenurile cele mai importante, întrucât acestea pot fi foarte aglomerate în lunile de vară.
Vize. Niciuna. Cartea de identitate este suficientă. Dincolo de Arad începe Spaţiul Schengen, însă vom avea nevoie de un act la unele rezervări sau la cazare. Atrag atenţia că CI încă nu este percepută ca un act veritabil de călătorie (deşi este) în foarte multe ţări, inclusiv în UE. Dacă vă veţi lovi de reticenţa vreunui birocrat european, rămâneţi fermi pe poziţie, păstraţi-vă zâmbetul şi locul la rândul de la ghişeul buclucaş. Nu uitaţi că birocratul eficient este la fel de răspândit ca vaca alpină mov.
Cardurile. În Scandinavia, banii lichizi sunt o specie pe cale de dispariţie. Există posibilitatea de a face plăţi cu cardul, virtual oriunde, în plus veţi avea nevoie de el pentru a face rezervări.
Cât costă? Teoretic, puteţi face această călătorie cu circa 400 EU. Pentru acest lucru, veţi folosi trenuri ieftine până la ieşirea din ţară, veţi campa liber atunci când nu veţi dormi pe trenuri, veţi folosi mult autostopul şi veţi mânca ce aţi adus de acasă. Dacă mai adăugaţi 200-300 de EU, vă veţi putea bucura de serviciile campingurilor, veţi putea lăsa bagajele în gări (circa 3 EU) şi veţi putea închiria biciclete pentru a vizita oraşe precum Copenhaga sau Stockholm, veţi putea călători şi cu autocarul uneori sau la cuşetă pe distanţe lungi, vă veţi bucura de delicatese nordice (zmeură) şi chiar vă va rămâne ceva mărunţiş pentru câteva suveniruri.
Călătoriţi responsabil. În Europa de Nord, protecţia mediului este luată foarte în serios. A călători responsabil înseamnă şi a minimaliza impactul fiecărui călător asupra mediului. Interacţiunea cu animalele sălbatice, abaterea de la potecile desemnate circulaţiei vizitatorilor în parcurile naţionale, focurile de tabără, grătarele, etc, sunt interzise.
Pericole şi neplăceri. Călătorul ajuns în nordul Scandinaviei nu trebuie să uite că vremea se poate schimba rapid iar temperaturile pot scădea către zero grade Celsius şi poate ninge chiar şi în luna iulie. În vestul oceanic al Scandinaviei, vremea frumoasă este o raritate, lucru demn de ţinut minte în timpul drumeţiilor montane.
În luna iunie şi începutul lunii iulie, ţânţarii sunt un factor mai mult decât iritant, făcând imposibile activităţile din aer liber în absenţa cremelor protectoare şi a plaselor anti-insecte.
Echipament. Nu plecaţi fără: cort, sac de dormit corespunzător, polar, haine de ploaie şi vânt, husă impermeabilă pentru rucsac, creme împotriva ţânţarilor, primus, busolă, briceag multifuncţional, lanternă, hărţi bune (găsiţi la destinaţie hărţi extrem de amănunţite), ghidurile Lonely Planet ale ţărilor nordice.
Traseu. Există câteva rute pentru a ajunge la Varşovia, ''rampa de lansare'' către ţările baltice, prima etapă a călătoriei noastre.
- Bucureşti - Budapesta - Varşovia.
- Bucureşti - Praga - Varşovia.
- Bucureşti - Belgrad - Munchen - Varşovia.
- Bucureşti - Kiev - Varşovia.
Tren direct? În ultimii ani, au existat vagoane ce au circulat pe relaţia Cracovia - Burgas sau Varşovia - Burgas şi retur. Traseul românesc al acestora includea Bucureşti, Craiova, Simeria şi Arad. Oricât m-am străduit, prezenţa acestora pentru sezonul 2011, a rămas o enigmă pentru subsemnatul. Trenul la care acestea erau ataşate - Nesebar, circulă şi vara următoare, joia, vinerea şi sâmbăta, pe relaţia Praga Hl - Burgas şi retur având în plus vagoane de Bratislava la Burgas şi de la Budapesta la Bar.
1. Bucureşti - Budapesta. Luaţi trenul Bucureşti-Budapesta din Gara de Nord la ora 14.05 cu sosire la Budapest Keleti la 05.25. Puteţi opta pentru o legătură către trenul Târgu Mureş - Budapesta (plecare 05.30, în Simeria la 08.44, Arad 11.14, sosire 14.50) . Cost: circa 90 EU inclusiv cuşeta din Bucureşti, evident mult mai ieftin din vest.
Din Cluj Napoca şi Oradea este şi mai uşor. Puteţi opta pentru trenurile cu plecare la 02.18 sau 06.15, sosiri la 08.20 şi 12.20 în gara Keleti. Din Sibiu, tren direct 08.10, sosire Budapest Keleti 16.50.
Recomandare: dacă nu aţi mai vizitat Budapesta, nu irosiţi cele câteva ore până la următorul tren!
Posesorii Interail vor plăti biletul de tren redus până la frontieră plus suplimentul de cuşetă integral (9.4 EU), dacă au optat pentru aşa ceva.
2. Budapesta - Varşovia. Plecare Budapest Keleti: 19.58, sosire Warszawa Centralna 07.00, ziua următoare. Dacă optaţi pentru o cuşetă, veţi plăti în plus 9.4 EU.
Există şi o opţiunea unui tren de zi, plecare la 07.25, sosire 18.30, dar asta presupune petrecerea unei nopţi la hostel sau ... în gară.
3. Varşovia - Vilnius. Warsaw Centralna (07.35, deci fiţi în pole-position) către Seskotai, la frontiera cu Lituania (14.44). Seskotai este un sat de frontieră, însă nu veţi traversa no man's land pe jos (nici nu mai există, aşa ceva, ţările baltice sunt în Spaţiul Schengen), întrucât aici veţi găsi trenul de Vilnius (15.00) la peronul vecin. În cazul în care trenul de la Varşovia întârzie, nu-i bai, cel de Vilnius îl aşteaptă! Tarif: 0 EU pentru trenul polonez, pe baza Interail, 9 EU pentru cel lituanian (ţările baltice nu sunt incluse în circuitul Interail) sosire Vilnius: circa 18.00. Am intrat în spaţiul ex-sovietic, al ţărilor baltice.
4. Vilnius-Riga (Letonia), cu autocarul (de la 16 EU, 4-5 h), http://www.luxexpress.eu/lang/ Deşi este posibil să călătoreşti cu trenul pe această rută, acest lucru implică schimbare de trenuri şi o cazare. Info Căile Ferate Lituaniene şi Căile Ferate Letone.
5. Riga-Talinn (Estonia) cu autocarul http://www.luxexpress.eu/lang/ (dela 11 EU, 5 h) sau cu trenul. Cei care au folosit trenul pentru porţiunea Varşovia-Riga o să aibă un deja-vu, întrucât trebuie întâi să ia unul de la Riga la Valga (frontiera cu Estonia, circa 10 EU) http://www.edel.ee/home, iar de la Valga la Talinn un altul (circa 4 EU) http://www.litrail.lt/wps/portal
Recomandare: e posibil ca în mai puţin de o zi să ''radem'' toate cele trei ţări baltice şi să ajungem în Finlanda. Autorul vă recomandă să nu faceţi acest lucru, ci să petreceţi 2-3 zile sau mai mult în regiune. Nu uitaţi, unele bârfe zic că pe aici sunt cele mai frumoase femei din Europa!
8. Helsinki - Kemijarvi. Această călătorie vă va duce dincolo de Cercul Polar. Helsinki: 19.46, Kemijarvi: 09.45. Supliment de loc pentru posesorii Interail: 6 EU, un chilipir ţinând cont că un bilet normal pe această rută costă aproape cât jumătate din legitimaţia Interail.
La Kemijarvi, calea ferată se sfîrşeşte. Călătoria continuă spre nord, prin satele rare din inima Laponiei, cu autobuzul, autostopul sau maşinile Poştei Finlandeze (rezervări la oficiile poştale din fiecare aşezare).
Kemijarvi este un orăşel adormit, presărat cu numeroase sculpturi în lemn, situat aşa cum se cuvine unei aşezări finlandeze, adică pe malul unui mare lac. Există un camping şi locuri de unde se pot închiria biciclete şi canoe pentru explorarea sălbăticiei lapone. În luna iulie, ţânţarii sunt greu de suportat.
Din centrul oraşului, pleacă autobuze în toate direcţiile. Dacă alegeţi autostopul, următoarea destinaţie este satul Sodankyla.
10. Kemijarvi - Sodankyla. Cu autobuzul zilnic (puţin peste 20 EU) sau cu autostopul. În Sodankyla există un camping (destul de scump, dincolo de râu) şi nenumărate posibilităţi de a evada în natura sălbatică. Info Sodankyla. În apropiere, există şi o mină de ametiste deschisă turiştilor, pe drumul spre Rovaniemi.
Autostopul este o opţiune importantă pentru economisirea banilor. Trebuie ţinut cont că distanţele sunt mari iar circulaţia redusă. Pe de altă parte, chiar dacă aşteptarea poate fi lungă, este greu de crezut că într-un final nu veţi ajunge la destinaţia zilei. Un factor favorabil este şi durata zilei, practic, vara în nordul Scandinaviei, Soarele nu apune timp de 70 zile.
11. Sodankyla - Inari. Cu autobuzul care vine de la Rovaniemi (circa 40 EU) sau autostopul. La doi kilometri sud de acest sat există un camping. Vara, circulă vaporaşe turistice pe cel mai important lac din această parte a Scandinaviei. Inari este cel mai important centru cultural şi meşteşugăresc lapon. Biciclete şi canoe pot fi închiriate din camping. Informaţii la biroul turistic (nu-l veţi rata, Inari nu are decât 550 locuitori).
12. Inari - Utsjoki. Utsjoki este unul dintre cele trei puncte de frontieră cu Norvegia, la o aruncătură de băţ de Marea Barents. Puteţi ajunge aici cu autostopul. Există un birou turistic şi un mic camping.
13. Utsjoki - Vardso. Este alegerea călătorului dacă va merge chiar până în Vardso, întrucât acest lucru adaugă o mică buclă la traseu. Oricum, pe ţărmul fiordului Varanger, sensul călătoriei se inversează. Islanda şi cea mai mare parte din Alaska se află la latitudini mai joase! Pe malul fiordului se află mici comunităţi lapone lângă care puteţi campa şi explora tundra. Există legături rutiere zilnice către toate aşezările norvegiene din nord, inclusiv spre hulitul Cap Nord. Din Vardso, se poate lua zilnic vaporul către Trondheim, o călătorie incredibilă de aproape o săptămână prin fiorduri, însă la preţuri pe măsură. http://www.hurtigruten.com/Norway/
14. Vardso - Alta. Autostop sau autocar. Pentru mersul autobuzelor norvegiene, consultaţi siteul Veolia Norge. Ateptaţi-vă însă la preţuri extrem de mari.
Din centrul oraşului, pleacă autobuze în toate direcţiile. Dacă alegeţi autostopul, următoarea destinaţie este satul Sodankyla.
10. Kemijarvi - Sodankyla. Cu autobuzul zilnic (puţin peste 20 EU) sau cu autostopul. În Sodankyla există un camping (destul de scump, dincolo de râu) şi nenumărate posibilităţi de a evada în natura sălbatică. Info Sodankyla. În apropiere, există şi o mină de ametiste deschisă turiştilor, pe drumul spre Rovaniemi.
Autostopul este o opţiune importantă pentru economisirea banilor. Trebuie ţinut cont că distanţele sunt mari iar circulaţia redusă. Pe de altă parte, chiar dacă aşteptarea poate fi lungă, este greu de crezut că într-un final nu veţi ajunge la destinaţia zilei. Un factor favorabil este şi durata zilei, practic, vara în nordul Scandinaviei, Soarele nu apune timp de 70 zile.
11. Sodankyla - Inari. Cu autobuzul care vine de la Rovaniemi (circa 40 EU) sau autostopul. La doi kilometri sud de acest sat există un camping. Vara, circulă vaporaşe turistice pe cel mai important lac din această parte a Scandinaviei. Inari este cel mai important centru cultural şi meşteşugăresc lapon. Biciclete şi canoe pot fi închiriate din camping. Informaţii la biroul turistic (nu-l veţi rata, Inari nu are decât 550 locuitori).
12. Inari - Utsjoki. Utsjoki este unul dintre cele trei puncte de frontieră cu Norvegia, la o aruncătură de băţ de Marea Barents. Puteţi ajunge aici cu autostopul. Există un birou turistic şi un mic camping.
13. Utsjoki - Vardso. Este alegerea călătorului dacă va merge chiar până în Vardso, întrucât acest lucru adaugă o mică buclă la traseu. Oricum, pe ţărmul fiordului Varanger, sensul călătoriei se inversează. Islanda şi cea mai mare parte din Alaska se află la latitudini mai joase! Pe malul fiordului se află mici comunităţi lapone lângă care puteţi campa şi explora tundra. Există legături rutiere zilnice către toate aşezările norvegiene din nord, inclusiv spre hulitul Cap Nord. Din Vardso, se poate lua zilnic vaporul către Trondheim, o călătorie incredibilă de aproape o săptămână prin fiorduri, însă la preţuri pe măsură. http://www.hurtigruten.com/Norway/
14. Vardso - Alta. Autostop sau autocar. Pentru mersul autobuzelor norvegiene, consultaţi siteul Veolia Norge. Ateptaţi-vă însă la preţuri extrem de mari.
15. Alta - Narvik. Este o călătorie niţel mai lungă, pe care o puteţi face în câteva etape de autostop sau cu autocarul, de-a lungul faimoaselor fiorduri norvegiene. Din Narvik, puteţi coborî de-a lungul coastei norvegiene, luând autobuzul spre Bodo şi de acolo trenul la Bergen şi mai departe spre Oslo, sau trenul direct spre Stockholm, prin Suedia.
16. Narvik - Stockholm. Cu trenul, peste Alpii Scandinaviei. Narvik: 14.48, Stockholm Central 10.02. Rezervare 6 EU.
Din capitala Suediei, există un autocar Atlassib spre Bucureşti (120 EU, plecare doar sâmbăta, 2 zile).
Recomandare: exploraţi oraşul şi luaţi un tren de noapte spre Oslo.
17. Stockholm - Oslo. Există mai multe trenuri zilnice. Rezervarea este obligatorie. trenul traversează o regiune extrem de pitorească.
18. Oslo - Copenhaga. Există mai multe trenuri pe această rută, însă niciunul direct. Schimb în Malmo sau Goteborg sau ambele.
19. Copenhaga - Munchen. Din păcate, trenul direct de noapte Hans Christian a fost anulat, aşa că va trebui să schimbaţi la Hamburg. Copenhaga: 15.44, Hamburg 20.16, schimb la 21.26, Munchen 07.04. Desigur, există şi alte opţiuni, în funcţie de preferinţe şi validitatea Interail.
Recomandare: închiriaţi o bicicletă şi descoperiţi minunata capitală daneză, beneficiind de excelenta infrastructură pentru biciclişti.
20. Munchen - Viena - Budapesta sau Munchen - Belgrad (Munchen 08.26, Beograd 23.28) . Există mai multe trenuri de la Munchen la Budapesta, de unde luaţi trenul Budapesta - Bucureşti la 19.10 şi sosire la 11.47 sau 23.30, sosire la 16.00. Cost: circa 90 EU, inclusiv cuseta. Dacă locuiţi în Transilvania: 11.10 (Budapest-Sibiu, 16.33 în Arad, 19.00 în Deva, 22.02 în Sibiu), 13.30 (Budapest-Târgu Mureş, 18.32 în Arad, 20.51 în Deva, 0.16 în Tg. Mureş). Nu uitaţi că de la Curtici (sau Stamora Moraviţa, dacă veniţi prin Belgrad), Interail nu mai este valabil.
16. Narvik - Stockholm. Cu trenul, peste Alpii Scandinaviei. Narvik: 14.48, Stockholm Central 10.02. Rezervare 6 EU.
Din capitala Suediei, există un autocar Atlassib spre Bucureşti (120 EU, plecare doar sâmbăta, 2 zile).
Recomandare: exploraţi oraşul şi luaţi un tren de noapte spre Oslo.
17. Stockholm - Oslo. Există mai multe trenuri zilnice. Rezervarea este obligatorie. trenul traversează o regiune extrem de pitorească.
18. Oslo - Copenhaga. Există mai multe trenuri pe această rută, însă niciunul direct. Schimb în Malmo sau Goteborg sau ambele.
19. Copenhaga - Munchen. Din păcate, trenul direct de noapte Hans Christian a fost anulat, aşa că va trebui să schimbaţi la Hamburg. Copenhaga: 15.44, Hamburg 20.16, schimb la 21.26, Munchen 07.04. Desigur, există şi alte opţiuni, în funcţie de preferinţe şi validitatea Interail.
Recomandare: închiriaţi o bicicletă şi descoperiţi minunata capitală daneză, beneficiind de excelenta infrastructură pentru biciclişti.
20. Munchen - Viena - Budapesta sau Munchen - Belgrad (Munchen 08.26, Beograd 23.28) . Există mai multe trenuri de la Munchen la Budapesta, de unde luaţi trenul Budapesta - Bucureşti la 19.10 şi sosire la 11.47 sau 23.30, sosire la 16.00. Cost: circa 90 EU, inclusiv cuseta. Dacă locuiţi în Transilvania: 11.10 (Budapest-Sibiu, 16.33 în Arad, 19.00 în Deva, 22.02 în Sibiu), 13.30 (Budapest-Târgu Mureş, 18.32 în Arad, 20.51 în Deva, 0.16 în Tg. Mureş). Nu uitaţi că de la Curtici (sau Stamora Moraviţa, dacă veniţi prin Belgrad), Interail nu mai este valabil.
Notă. Acest articol nu este un ghid turistic propriu-zis, ci mai degrabă unul de călătorie. Descrierile autorului şi recomandările sunt minime. Pentru cazare şi obiective turistice, există Lonely Planet. Dacă intenţionaţi să călătoriţi în Europa de Nord, ştiţi deja la ce să vă aşteptaţi acolo.
Drum bun!
Drum bun!
Foarte bine informat. FELICITARI!
RăspundețiȘtergere