Din România în Egipt pe uscat şi apă

Notă: această călătorie nu mai este posibilă, până la remedierea situație din Siria.

Egiptul nu are nevoie de nicio prezentare. Cu toţii am visat să privim în ochi fără teamă Sfinxul sau să ne punem întrebări eretice în faţa piramidelor. În copilărie am fost fascinaţi până la obsesie de mumii şi blesteme faraonice. Egipt înseamnă Valea Regilor, Nil, Luxor, Alexandria, Assuan, Tutankhamon, ş.a. O bază de date exhaustivă cu subiectul Egipt se găseşte pe wikipedia. Asiguraţi-vă timpul câteva ore bune de studiu!

În zilele noastre e relativ simplu să ajungi în Egipt, practic de la oricare agenţie de turism de la capătul străzii. Costurile pot fi însa substanţiale, întrucât de multe ori în preţul sejurului plus biletul de avion nu sunt incluse taxele de aeroport (circa 100 EU). Oricum, e greu de crezut că puteţi găsi vreo ofertă sub 500 EU, deşi nimic nu este imposibil. O altă opţiune ar fi călătoria pe cont propriu, profitând de ofertele companiilor aeriene. Tarom, de exemplu, are uneori oferte de nerefuzat spre Cairo - sub 100 EU d-î de la Bucureşti, practic un bilet de avion la valoarea taxelor de aeroport. În acest caz, viza poate fi luată de pe aeroport (20 USD). Odată ajunşi acolo, ghidurile Lonely Planet şi Internetul oferă sute de opţiuni de cazare şi petrecere a timpului liber.

Dacă sunteţi un călător serios, cu ceva timp liber şi doriţi să vedeţi fascinantul Orient Mijlociu, există opţiunea de a călători pe uscat până în Egipt prin Bulgaria, Turcia, Siria şi Iordania. Chiar aşa, câţi se pot lăuda cu faptul că au ajuns în Egipt cu ... trenul sau autobuzul? Chiar dacă distanţele sunt mari, condiţiile de călătorie sunt moderne. Aer condiţionat, hmmm, asta ar putea însemna ceva dacă faceţi călătoria vara.

Pe apă. Calea cea mai simplă de a ajunge în Egipt fără a zbura este cu ferryboatul de la Veneţia la Alexandria. Visemar Lines face această călătorie.Durata: plecare joi la ora 16.00 din Veneţia, sosire luni ora 14.00. Vasul face un mic ocol până la Tartus în Siria. Cost: 290 EU cu toate taxele d-î, inclusiv un pat într-o cabină de 4 persoane. Un drum face 200 EU şi eu aş opta pentru această variantă, combinată cu un tur prin Orientul Mijlociu la întoarcere (sau la dus, de ce nu).
Ferryboatul ce făcea legătura cu Grecia nu mai circulă de ani buni, însă există unul dinspre Cipru, însă trebuie verificat înainte pentru a evita suprizele neplăcute (anii trecuţi ruta a fost frecvent întreruptă). Preţ: 200 EU un drum Limassol - Alexandria sau invers.

Pe uscat. Ruta mea preferată, urmată de multă lume, via Siria: Bucureşti - Istanbul - Alep - Damasc - Amman - Aqaba - ferryboat - Nuweiba - Cairo.
Teoretic, este posibil să treci cu ferryboatul din Sicilia (Trapani) în Tunisia (Tunis) şi de acolo poţi ajunge mai repede cu autocarul la Cairo prin Libia, însă asta presupune cheltuieli foarte mari datorită condiţiilor de intrare în această ţară (birocraţie, ghid personal, etc).

Vize:
  • Turcia: nu mai este necesară viză.
  • Siria: viza (se obţine de la Ambasada Siriei la Bucureşti, cost 26 EU). NOTĂ: VI SE VA REFUZA VIZA, RESPECTIV INTRAREA ÎN SIRIA DACĂ AVEŢI MENŢIUNI ÎN PAŞAPORT PRIVITOARE LA O VIZITĂ ANTERIOARĂ ÎN ISRAEL ŞI TERITORIILE PALESTINIENE OCUPATE.
  • Iordania: viza se obţine la frontieră (circa 15 EU).
  • Egipt: se obţine la Consulatul Egiptean din Aqaba (15 EU), fiind un simplu sticker. Adresa consulat: Al-Wahdat Al-Jarbiyya Al-Istiqlal Street (close to Intercontinental Hotel) 77110 Aqaba. Dacă plănuiţi să vă întoarceţi tot prin Siria, evitaţi a lua autocarul direct Amman - Cairo, întrucât acesta traversează pe o mică porţiune sudul Israelului şi vă veţi pomeni cu o ştampilă în paşaport care vă va interzice accesul în Siria. Alternativa pe uscat înseamnă Irakul, astfel că planificaţi cu maximă atenţie. Israelul nu solicită viză românilor, însă ideea de a rămâne blocat în Orientul Mijlociu poate da fiori chiar şi în mijlocul deşertului.
Durata. Circa 4 zile via Siria, de la Bucureşti. Vă vine să credeţi că puteţi ajunge la Marea Roşie schimbând doar trei autobuze, din Bucureşti? Pare mai complicat să ajungi de la Sibiu la Dolhasca...
La întoarcere, tot cam atât, indiferent că veniţi tot pe uscat sau cu ferryboatul. Adăugaţi încă o zi de la Veneţia la Bucureşti (plus 80 EU, autocar spre România) sau trei de la Limassol la Bucureşti (plus circa 100 - 120 EU, autobuz spre Ciprul Turc, ferry spre portul Taşucu din Anatolia de Sud, respectiv autocar spre unul din oraşele mari de pe coasta mediterană şi apoi spre Istanbul, de unde tren sau autocar spre România).

Când? Păi, iarna ar fi grozav, însă toată lumea ştie că vacanţa mare vine vara. Temperatura poate să fie însă năucitoare, însă un aventurier serios nu se sperie de 45 de grade la umbră, nu-i aşa? În aceste condiţii, atenţie la consumul de apă (şi la costurile apei îmbuteliate). Dacă veniţi din Italia cu ferryboatul o să aveţi un şoc la coborâre în Alexandria, fiindcă o să vi se pară că aţi ajuns în Iad (sau măcar într-un cuptor metalurgic). Eu însumi am petrecut o noapte dârdâind de frig la clasa deck a unui ferryboat în sudul Mediteranei. Aţi ghicit, aerul condiţionat. Prin urmare, pare mai înţelept a veni pe uscat şi a pleca cu vasul italian.
Stânga: Amman. Dreapta: Cairo.


Traseu. Varianta cea mai rapidă.
1. Autocar Bucureşti - Damasc (36 de ore, 90 EU, dus). Am gasit însă oferte de 50 EU la LeonTrans.
2. Autocar Damasc - Amman (4.5 ore, 9 EU, dus).
3. Autocar Amman - Aqaba (4 ore, 8 EU, dus). Autocarul aceleaşi companii care face legătura Amman - Cairo costă circa 80 EU însă trece prin Israel.
4. Ferryboat Aqaba - Nuweiba (1-4 h, 40-45 EU, în funcţie de ferryboat).
5. Autocar Nuweiba - Cairo (6 h, circa 10 EU). În loc de Cairo, unii ar opta către Sharm el Sheikh sau Hurghada, însă Cairo este principalul nod de comunicaţii al ţării, iar pe de altă parte consider că ai ajuns degeaba în Egipt dacă nu te-ai confruntat cu Sfinxul asemeni lui Bonaparte.
Total Bucureşti - Cairo (transport): de la 117 EU. Fără a fi însă vânători de oferte, sau fiind oleacă mai grăbiţi,probabil o să ieşiţi undeva pe la 125 - 145 EU, o suma incredibilă!
6. Întoarcerea cu ferryboatul via Veneţia: 200 EU pentru aproape 4 zile pe mare. Atlassib sau altă companie rutieră pentru întoarcere (nerecomandat) sau tren Veneţia - Budapesta şi Budapesta-Bucureşti. Circa 80 - 100 EU indiferent de opţiune.
Total circuit: de la 400 EU varianta Veneţia sau de la 250 EU retur prin Siria (trebuie în cazul acesta vize cu două intrări). Nu e rău deloc, nu-i aşa?
Traseu. Varianta cea mai pitorească (alegerea autorului).1. Tren Bucureşti - Istanbul (10 ore, 52 EU inclusiv cuşeta); autocarul este 47 EU şi face mai puţin, dar e mai incomod. NOTĂ: Se pare că din aprilie 2011, datorită lucrărilor la tunelul de sub Bosfor, gara Sîrkeci va fi închisă. Pasagerii vor fi transportaţi în centrul oraşului cu autocare. Trenul ajunge dimineaţa la Istanbul, astfel că rămâne destul timp pentru vizita oraşului (Moscheea Albastră, Sfânta Sofia, Dolmabahce, Galata, etc).

2. Ferryboat peste la staţia asiatica Haydarpaşa de unde la 18.35 luaţi Içanadolou Mavi Tren, un tren express confortabil până la Adana, în sudul Turciei (16 EU, scaun). Trenul ajunge după masa în Adana, cele câteva ore putând fi petrecute pentru vizitarea oraşului. Dacă aţi planificat atent călătoria şi aţi sosit în Adana sâmbăta, puteţi lua trenul de Alep care plecă la miezul nopţii, ajungând a doua zi după 08.00 în venerabilul oraş sirian (14 EU scaun, 25 EU vagon de dormit).

3. Dacă aţi avut ghinionul să sosiţi în altă zi sau trenul de Alep nu mai circulă, asemeni expresului Toros care pe vremuri facea legatura Istanbulului cu Alepul, probabil veţi căuta o cazare. Lonely Planet, again. Turcii sunt însă o naţiune incredibil de ospitalieră, e greu de crezut că nu aţi găsi una conformă buzunarelor găurite ale unor călători de cursă lungă. Dacă sunteţi mai grăbiţi, luaţi autocarul de la Istanbul la Alep (25 EU).
Dimineaţa următoare luaţi autocarul spre Antakkia (circulă din oră în oră, circa 7 EU) şi apoi un autocar spre Alep (circa 9 EU, de asemenea din oră în oră). În Alep aş face o pauză de barem o zi, dacă nu două. Este un oraş fabulos, unul dintre cele mai vechi centre urbane din lume.

4. Alep - Damasc, cu trenul (3-4 EU, 4 ore, cinci zilnic) sau autocarul (de la 3 EU, mult mai rapid).

5. Damasc - Amman (autocar, 9 EU).

6. Amman - Petra (7 EU, 4 ore). Un sit fabulos, făcut celebru de ... Indiana Jones. Nu poate fi ratat. După cum nu poate fi ratat un tur către Marea Moartă.

7. Petra - Aqaba (maxi taxi sau autobuz, circa 2 EU).

8. Aqaba - Nuweiba (1-4 ore, 40 - 45 EU).

9. Nuweiba - Cairo (10 EU).

Total: de la 170 EU. Şi câte am văzut pe drum!

10. Pentru întoarcere putem opta pentru una dintre opţiunile primei variante, sau dacă ne grăbim, mult hulitul avion.

Mai departe.
Cei cu spirit de aventură pe care acest drum nu i-a satisfăcut, pot continua spre Africa de Sud. Însă despre acest traseu va fi una dintre postările viitoare. Drum bun!

2 comentarii:

  1. Mai bine facem echipa si mergem in gashca pe ruta asta, ca si asa acum 2 ani n-am mai ajuns in Corfu :). Hai ca m-am apucat sa-mi fac lectiile, in primavara as vrea sa pornim. Te saluta braconieru' :p.

    RăspundețiȘtergere
  2. Intr-adevar, ruta prezentata ofera o multitudine de obiective - mai ales culturale - insa un glob trotter adevarat s-ar gandi sa continue spre sud, catre Namibia (sau invers), profitand de ofertele ieftine ale Berlin Air. Bocceluta, pasaportul, cativa dolari la chiloti si ... vaccinul antimalarie. Avez-vous mal d'Afrique?

    RăspundețiȘtergere