Din România în Italia, cu trenul

Notă: informațiile prezentate în acest articol nu sunt actualizate. Deși posibilă, călătoria cu trenul până în Italia este mai costisitoare decât cea cu avionul. Pentru informații suplimentare consultați siteurile companiilor ferovia naționale, bahn.de, raidude.cc și seat 61.com.

Am întâlnit, de-a lungul timpului, o mulţime de persoane care doreau să călătorească din România în Italia cu trenul, din motive diferite, însă invariabil ajungeau pe autocar sau la aeroport. Acest articol se adresează celor care intenţionează să călătorească din România către oraşele din Italia sau invers.

De ce ar vrea cineva să meargă cu trenul în Italia? Este surprinzător câtă lume m-a întrebat cum ar putea merge cu trenul până în Italia sau din Italia în România. Trenul pare o alternativă relativ complicată la clasicele autocare sau la cursele aeriene low-cost. Prin urmare, cei interesaţi de această opţiune erau:
  • Cei cărora le displac cursele de autocare. Eu sunt unul dintre aceştia! Am călătorit cu Atlassibul pe diverse rute europene şi nu am fost niciodată încântat. Pe scurt: înghesuială, ţigănie, mirosuri, uneori beţivi sau sugari care plângeau, alba-neagra şi invariabilele urlete ale păgubiţilor. Chiar şi ideea că e mai rapid cu autocarul decât cu trenul nu e întru totul adevărată, personal am făcut 36 de ore de la Torino la Petroşani.
  • Cei care se tem să zboare. Da, sunt mulţi cărora avioanele le inspiră frică.
  • Cei care vor să călătorească în confort, dar nu cu avionul. Puteţi călători între România şi Italia la vagonul cuşetă sau de dormit, cu tot confortul. Să nu aveţi impresia că trenurile din Occident te zdruncină ca cele din România!
  • Cei care nu se grăbesc, nu duc în bagaje jumătate de viţel, cazanul de ţuică şi şase curci, şi care vor să vadă locurile prin care trec. Spre deosebire de autostrăzi, căile ferate nu sunt îngrădite cu garduri înalte şi ziduri de beton.
  • Călătorii de sex feminin. Din motive evidente...
Trenurile în Italia. În ultimii ani am călătorit de multe ori în Italia, descoperind o reţea feroviară bine pusă la punct, desigur interconectată cu cele din ţările vecine şi mai departe. Trenurile italiene sunt ieftine (exceptând evident Eurostarul), rapide, curate, lipsite de cerşetori, spărgători de seminţe şi personaje duhnind a licori bahice ieftine şi indivizi care urlă ca în junglă, cu personal politicos şi eficient. Puteţi, de asemenea să vă aduceţi bicicleta în trenurile italiene contra a doar 3 EU/zi. Chiar dacă nu sunt un model de punctualitate asemenea celor nipone, recomand tuturor să călătorească cu trenul în Italia.

Puteţi afla informaţii despre trenurile din Italia, face rezervări şi afla preţurile direct pe site-ul Trenitalia.



ACTUALIZARE VARA 2013: Întrucât această rută este cea mai căutată de pe acest blog, revin cu noutăţi.
  • Trenul Budapesta - Venezia, împreună cu vagoanele de la Zagreb, Beograd şi Ljubljana către această destinaţie nu mai există.
  • Circulaţia către Vest via Beograd este foarte dificilă, trenul de la Bucureşti cu această destinaţie se pare că nu mai există nici acesta.
  • Este posibilă, în continuare, călătoria cu trenul către Italia, dar via Austria (presupunând că România este punctul de plecare, iar durata este de asemenea mai mică decât cu autocarul. 
RUTA NOUĂ: BUCUREŞTI - VENEZIA (2013)
  1. Bucureşti N (05.45) - Budapest Keleti (18.50) cu IC 72 sau D 72 (via Craiova, Timişoara). 
  2. Budapest Keleti (19.10) - Salzburg Hbf (1.16) cu EN 466.
  3. Salzburg Hbf (1.34) - Venezia SL (08.33).
Atenţie! Luaţi în considerare posibilitatea (reală) ca trenul de la Bucureşti să întârzie.
 Traseu. Din păcate, vagoanele cuşetă şi de dormit care până în urmă cu câţiva ani mergeau de la Cluj-Napoca şi de la Timişoara la Veneţia, au sucombat de mult politicii proaste a CFR-ului.

Italia are legături directe pe calea ferată cu: Spania, Franţa, Elveţia, Germania, Austria, Slovenia, Ungaria, Croaţia, Serbia şi chiar Ucraina. Presupunând că ne vom deplasa pe ruta România - Italia sau invers, vom folosi oraşul Veneţia ca nod al călătoriei noastre.

Veneţia este un oraş care nu are nevoie de nicio prezentare, însă ceea ce contează pentru noi este faptul că e un nod feroviar important şi staţie finală pentru majoritatea trenurilor din Europa Centrală şi fosta Yugoslavie către Italia.

Atenţie, sunt două gări importante în Veneţia:
  1. Venezia Mestre, de fapt situată în afara oraşului, în Mestre, nodul feroviar propriu-zis de care vă povesteam.
  2. Venezia Santa Lucia, gara terminus, situată în interiorul oraşului Veneţia, de unde poţi lua direct un vaporetto către principalele atracţii turistice, dacă doar aceasta este destinaţia Dvs.
România - Italia.

Aveţi două opţiuni pentru a schimba trenul: la Belgrad sau la Budapesta. Recomand Belgradul pentru cei din Sud şi Budapesta pentru cei din Transilvania.

1. a) Luaţi trenul Bucureşti-Belgrad cu plecare din Gara de Nord la ora 20.45 şi sosire în Belgrad dimineaţa la 08.51. Există posibilitatea să luaţi un bilet d/î Belgrad Special cu tariful de circa 50 EU. Informaţi-vă la agenţiile CFR, e posibil să fie cea mai ieftină opţiune. 70 EU din Bucureşti, inclusiv cuşeta.
1. b) Luaţi trenul Belgrad-Zagreb cu plecare la ora 15.20 care are în componenţă vagoane cuşetă şi de dormit pentru Venezia. Aceste vagoane vor fi ataşate trenului care vine de la Budapesta. Coborâţi la 07.04 la Mestre sau la 07.16 la Santa Lucia, capătul liniei.
Preţ: 80 EU la vagonul de dormit cu 4 paturi sau mai ieftin puţin la cuşeta cu 6 locuri. Nu aveţi nevoie de paşaport pentru a face această călătorie.
Total: circa 130-150 EU din Bucureşti. Mult mai ieftin din Timişoara. Nu cu mult mai scump decât autocarul (de fapt chiar mai ieftin decât autocarul în luna august!).
Din Veneţia aveţi legături directe către toate oraşele importante ale Italiei. Verificaţi din timp legătura dorită pe site-ul Trenitalia.

2. a) Luaţi trenul Bucureşti-Budapesta din Gara de Nord la ora 14.05 cu sosire la Budapest Keleti la 05.25. Puteţi opta pentru o legătură către trenul Târgu Mureş - Budapesta (plecare 05.30, în Simeria la 08.44, Arad 11.14, sosire 14.50) . Cost: circa 90 EU inclusiv cuşeta din Bucureşti, mult mai ieftin din Transilvania. Recomandare: călătoriţi ziua, e mai ieftin cu trenurile de la Tg. Mureş şi Cluj Napoca datorită distanţei şi lipsei suplimentului cuşetă/vagon dormit.
Din Cluj Napoca şi Oradea este şi mai uşor. Puteţi opta pentru trenurile cu plecare la 02.18 sau 06.15, sosiri la 08.20 şi 12.20 în gara Keleti.
2. b) Luaţi trenul Budapest - Venezia, cu plecare la ora 17.05. Coborâţi la 07.04 la Mestre sau la 07.16 la Santa Lucia, capătul liniei. Preţ: 55 EU locul plus 25 EU cuşeta, dacă sunteţi amator de confort sporit.
Total: circa 170 EU din Bucureşti, la cuşetă. Mult mai ieftin din vestul ţării, până la jumătate de preţ.
Din Veneţia aveţi legături directe către toate oraşele importante ale Italiei. Verificaţi din timp legătura dorită pe site-ul Trenitalia.

Italia - România

Vom lua trenul din oraşul de plecare până la Venezia Mestre sau Santa Lucia. Avem opţiunea de a schimba trenul în Belgrad sau în Budapesta. Recomand Belgradul pentru cei din Sud şi Budapesta pentru cei din Transilvania.

1. a) Luaţi trenul Venezia - Budapest cu plecare la ora 21.20. Trenul are în componenţă vagoane spre Belgrad. Sosire Beograd: 12.18. Preţ: 80 EU vagon de dormit, puţin mai ieftin la cuşetă.
1. b) Luaţi trenul Belgrad - Bucureşti cu plecare la 15.50 şi sosire la 06.07. Majoritatea călătoriei este pe teritoriu românesc. Dacă Timişoara este destinaţia Dvs, trebuie să ştiţi că o călătorie Belgrad-Timişoara durează doar 4 ore. Cost: 50 EU d/î dacă mai este în vigoare oferta Belgrad Special de la CFR. Mult mai ieftin din Timişoara. Circa 70 EU normal, la cuşetă.
Total: 130-150 EU. Mai ieftin dacă locuiţi în vestul ţării.

2.a) Luaţi trenul Venezia - Budapest, cu plecare la ora 21.20, sosire în Budapest Keleti la 10.54. Preţ: 55 EU locul plus 25 EU cuşeta, dacă sunteţi amator de confort sporit.
2. b) Luaţi trenul Budapesta - Bucureşti la 19.10 şi sosire la 11.47 sau 23.30, sosire la 16.00. Cost: circa 90 EU, inclusiv cuseta. Dacă locuiţi în Transilvania: 11.10 (Budapest-Sibiu, 16.33 în Arad, 19.00 în Deva, 22.02 în Sibiu), 13.30 (Budapest-Târgu Mureş, 18.32 în Arad, 20.51 în Deva, 0.16 în Tg. Mureş).
Total: circa 170 EU până la Bucureşti, la cuşetă. Mult mai ieftin din vestul ţării, până la jumătate de preţ.

Buon Viaggio!





6 comentarii:

  1. Buna!
    pe ce site ma pot interesa despre preturile exacte si disponibilitate, eventual sa fac o rezervare
    multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  2. Cea mai ieftina modalitate pentru bilete internationale pe aceasta ruta este la o agentie CFR (sau gara daca achizitionati biletul din Italia). Notati ca ruta prezentata aici nu mai exista, asa cum am anuntat intr-un alt articol deja, trenul Budapesta-Venezia este istorie. Ruta cea mai rapida momentan este prin Austria (sau Elvetia, daca plecati din NV-ul Italiei. Singura modalitate de a calatori ieftin momentan pe acest traseu este printr-un bilet Interail.

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna. Suntem in 2017 si vad ca ultima postare a fost in 2013. Oare mai vede cineva postarile de aici ?
    Deci , eu vreau sa plec in 19 ianuarie din Bucuresti si sa ajung la Roma in 20 ianuarie a.c. Mai imi rapsunde cineva la intrebarea mea : unde sa ma uit ca sa vad un mers al trenurilor si pretul lor. Desigur vreau si vagon dormit ca sa calatoresc comod. Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna, Mariana. Asa este, nu am mai scris pe blog de o vreme. Din pacate, orarele si o buna parte din informatiile de aici sunt depasite. Conditiile de calatorie cu trenul se schimba permanent, iar intre timp cursele aeriene low-cost au ajuns sa detina monopolul asupra transportului in Europa. daca vrei sa mergi cu trenul la Roma, o sa te coste mult mai mult decat un bilet low-cost, ba chiar mai mult decat la o linie aeriana quality. Cele mai bune informatii le poti gasi pe siteurile: bahn.de, raildude.cc si seat61.com. Calatorie placuta!

    RăspundețiȘtergere
  5. Din Génova în Galați, cât m-ar costa biletul? Cu trenul.

    RăspundețiȘtergere
  6. Pentru costuri, va trebui sa contactati un ghiseu Trenitalia sau o companie de turism online. Banuiesc ca va costa undeva pe la 300 EU si va trebui sa schimbati trenul de cel putin 3-4 ori.

    RăspundețiȘtergere