De la Marea Neagră la Golful Persic



Notă: informațiile din acest articol nu sunt actualizate. Călătoria este însă posibilă, dar verificați dacă legăturile feroviare sau navale mai există.

Dragă cititorule, nu ştiu cum sunt alţii şi trebuie să-ţi mărturisesc că nu ştiu nici măcar tu cum eşti sau cine eşti, dar eu când mă uit pe geam şi văd iarna muşcând tăioasă din lume nu pot să nu mă gândesc la tărâmuri fierbinţi, cu nisipul răcorit de briză, arome ameţitoare, crâmpeie de cântece stranii răzbătând în străzi fără nume şi oameni simpli care trăiesc după legi la fel de simple ca ei. Sau ca mine, cel care se aşteaptă să găsească toate aceste lucruri la capătul unor drumuri de pe care autocarele strălucitoare ale marilor lanţuri hoteliere şi agenţii de turism încă nu au ridicat colbul.

Cititorule, îţi fac o mărturisire: nutresc speranţa că aceste drumuri vor rămâne mereu colbuite, ploile le vor smulge asfaltul, deşertul le va înghiţi lacom şi localnicii vor întoarce din drum şirurile de autocare, fluturând furioşi pumnii arşi de Soare, îndreptaţi către cei care îşi bat joc de valorile lor simple şi le cumpără străbunii cu câţiva dolari. Aşadar, traseul de astăzi este unul pentru călătorul cu spirit de aventură, cu multe învăţăminte la sfârşitul său. Asta pentru că este unul al contrastelor, al culorilor ţipătoare, al opulenţei şi al sărăciei, al petrolului şi aurului, al munţilor şi deşerturilor, al..., ei bine, haideţi să vedem cum putem ajunge...


...din România în Emiratele Arabe Unite, Kuweit, Qatar sau Bahrain
cu trenul, autocarul şi ferry-boat-ul
Aici nu mai sunt lei. Indiferent ce aţi auzit de la cunoscuţi care nu au fost niciodată acolo, media, ş.a., Iranul nu este o destinaţie periculoasă. În plus, este una dintre cele mai ieftine ţări, cu o istorie fabuloasă şi o geografie pe măsura ei, iar locuitorii sunt incredibil de ospitalieri şi curioşi. Totuşi, un oarecare dram de bun simţ este necesar, căci o apariţie hippy are toate şansele să nu primească permisiunea de a vizita această ţară. Femeile străine sunt obligate şi ele să poarte vălul islamic. Călătorul nu trebuie să uite că Sharia este instuţionalizată în Iran dar şi în Ţările Golfului Persic. În ansamblu, Iranul şi ţările arabe care fac subiectul acestui articol, sunt sigure pentru călătorii străini. O femeie călătorind singură nu este însă o imagine obişnuită în această zonă şi este posibil să i se acorde o atenţie nedorită.

Când. Acest traseu poate fi parcurs în oricare anotimp. Dacă îl veţi urma vara, nu uitaţi că temperaturile se pot apropia în miezul zilei de 50 de grade în ţările riverane Golfului Persic. Practic, temperatura medie depăşeşte 30 de grade jumătate de an.


Alternativa. Există o adevărată obsesie, în zilele noastre, pentru Dubai, acest lucru nefăcând altceva decât să sublinieze obsesia omului de rând pentru poleială, opulenţă şi putere. Există o multitudine de oferte pentru Emirate, practic orice agenţie de turism vinde sejururi în Dubai sau Abu-Dhabi. Preţurile sunt însă ridicate, chiar dacă vedeţi o ofertă trăsnet la 400 EU, nu uitaţi că taxele de aeroport, vize, transferuri sunt şi ele foarte mari. Cu ceva noroc, e posibil să găsiţi o ofertă bună pe la 700 EU. Începând cu vara anului 2011, va exist opţiunea de a zbura low-cost spre Dubai (da, aţi citit bine!), de la Istanbul (aeroportul Sabiha Gokcen, partea asiatică a metropolei bosforeze, către Dubai, Terminal 2). Tarif: de la 97-100 EU, deci uşor sub 200 EU, cu taxe! Compania este Fly Dubai şi oferă preţuri foarte bune către mai multe destinaţii asiatice şi Egipt. Călătoria pe uscat oferă însă oportunitatea de a intra în contact cu cultura şi oamenii uneia dintre cele mai puţin cunoscute ţări: Iran. De aceeaşi atenţie şi ospitalitate vă veţi putea bucura şi în Oman, în cazul în care doriţi să vă prelungiţi călătoria până la Marea Arabiei.

Notă. Iniţial, traseul era Bucureşti - Teheran - Mascat - Aden. Datorită problemelor din Yemen, momentan această ţară fabuloasă este bine de evitat. Riscul de a fi răpit sau chiar ucis, împreună cu birocraţia, fac ca traseul nostru să nu continue în ţara zgârie-norilor din chirpici. Nimic nu este însă imposibil...

Arabia Saudită. O scurtă privire aruncată unei hărţi a Orientului Mijlociu, ne arată că cel mai scurt drum către Golful Persic, trece prin Irak şi Arabia Saudită. Dacă prin Irak nu se mai poate trece din motivele cunoscute, Arabia Saudită a descurajat mereu turiştii. Practic, este imposibil de obţinut o viză turistică fără suportul unei agenţii autorizate de statul saudit, iar cea de tranzit de 3 sau 7 zile nu se acordă cu uşurinţă.

Există curse de autocar din Istanbul, Amman sau Damasc către destinaţii importante din Kuweit şi Emiratele Arabe Unite, însă în lipsa unei vize pentru Arabia Saudită, ele sunt inaccesibile călătorilor străini.

Camionagii români. În perioada regimul comunist, TIR-urile româneşti făceau des curse RSR - Iraq şi RSR - Kuweit.

Vize. Pentru Iran, E.A.U, Kuweit, Bahrain (nu le veţi obţine dacă aveţi în paşaport ştampile care atestă o călătorie anterioară în Israel sau Teritoriile Arabe Ocupate).
  • Iran, 70 EU, se obţine de la Ambasada Republicii Islamice Iran la Bucureşti.
  • Emiratele Arabe Unite. Am citit nenumărate şi divergente experienţe privind această viză, iar concluzia este că cea mai uşoară modalitate este cea prin intermediul unei agenţii de turism. Evident, EAU nu încurajează vagabondajul intercontinental, nici călătorii cu bani număraţi, de aceea sunt preferaţi cei care cumpără pachete turistice. Asta nu înseamnă că este imposibil de obţinut o viză turistică obişnuită, însă ea nu este ieft ină şi necesită suportul unui sponsor, hotel din Emirate sau agenţie. Emirates Airlines (Str Dr Iacob Felix nr 57, etaj 1, sector 1, Bucuresti, 031 4035030, 031 4035032/33/34) se pare că asigură suportul pentru viză, chiar dacă mai târziu vă ''răzgândiţi'' şi luaţi trenul spre Golf, în loc de a zbura cu ei într-acolo. Informaţii: Ambasada Emiratelor Arabe Unite la Bucureşti, Aleea Modrogan, nr.4, Bucuresti, telefon: 231767 (feed-backul cu călători individuali se pare că lasă de dorit).
  • Kuweit, 3 USD. Deşi se poate acorda şi la intrarea în ţară pentru cetăţenii UE, recomandabil să o obţineţi din timp, la Ambasada Statului Kuweit la Bucureşti, întrucât intrarea în Kuweit pe calea apei este mai ''exotică''. În plus faţă de interdicţiile enumerate la începutul secţiunii, vi se va refuza intrarea în Kuweit dacă aveţi în paşaport viză sau ştampile care atestă o vizită anterioară în Irak.
  • Bahrain, 9.5 EU. Deşi se poate acorda şi la intrarea în ţară pentru cetăţenii UE, recomandabil să o obţineţi din timp, la o ambasadă de pe parcurs (Teheran), întrucât intrarea în Bahrain pe calea apei este mai ''exotică''. Nu există reprezentanţă Bahrain la Bucureşti.
  • Qatar, 25 EU, la Ambasada Statului Qatar în România. Condiţiile pentru obţinerea acestei vize seamănă destul de mult cu cele ale EAU. Urmăriţi linkul, pentru mai multe detalii.
Traseu
  • Bucureşti - Istanbul. Cu trenul (10 ore, 52 EU inclusiv cuşeta); autocarul costă 47 EU şi face mai puţin, dar e mai incomod. NOTĂ: Se pare că din aprilie 2011, datorită lucrărilor la tunelul de sub Bosfor, gara Sîrkeci va fi închisă. Pasagerii vor fi transportaţi în centrul oraşului cu autocare. Trenul ajunge dimineaţa la Istanbul, astfel că rămâne destul timp pentru vizita oraşului (Moscheea Albastră, Sfânta Sofia, Dolmabahce, Galata). Luaţi un ferryboat pesteBosfor până la staţia asiatic a Haydarpaşa.
  • Istanbul - Teheran. Cu trenul, 3 zile, cost 50 EU, cuşetă. Există numeroase autocare care circulă pe această rută, la preţuri asemănătoare, evident mult mai obositoare. Trenul Trans Asia Express circulă doar miercurea noaptea, şi este compus de fapt din două trenuri. Trenul turcesc circulă până la Tatvan, de unde călătorii sunt ambarcaţi pe un ferryboat care îi duce pe partea cealaltă a Lacului Van, la Van, de unde sunt preluaţi de trenul iranian. Condiţiile de călătorie sunt foarte bune, vagonul restaurant bine aprovizionat şi ieftin, mai ales pe partea iraniană. Privelişti spectaculoase garantate pe tot parcursul. Atenţie: Iranul se află sub embargou impus de SUA şi nu veţi putea folosi cardurile sau face transfer bancar pe teritoriul acestei ţări.
De la Teheran, profitând de reţeaua modernă de căi ferate iraniene (Info: raja.ir), ne vom îndrepta către:
  • Bandar Abbas, dacă dorim să ajungem în Emiratele Arabe Unite (opţiunea 1);
  • Bandar Bushehr (Busehr), dacă dorim să ajungem în Kuweit, Bahrain sau Qatar (opţiunea 2);
  • Zahedan, dacă dorim să ajungem în India (vezi articolul Din România în India);
  • Maşhad, dacă dorim să vizităm Asia Centrală (vezi articolul Călătorie pe drumul Mătăsii);
  • Teheran - Bandar Abbas (1). Există trenuri directe pe această rută care duce direct la Golful Persic, ce costă aproximatix 10 EU, vagon de dormit. Info: raja.ir, sau msedv.at.


  • Teheran - Bushehr (2). Pentru a a junge la Bushehr, trebuie luat trenul către Yazd sau Isfahan (circa 6-8 EU) şi din aceste destinaţii, autocarul către Bushehr, port renumit pentru facilităţile nucleare care au atras curiozitatea SUA (7-8 EU, 5 ore).
Atât pentru Bandar Abbas cât şi pentru Bandar Bushehr (Bushehr), există şi curse de autocare, din Teheran, însă distanţele sunt lungi şi călătoria poate fi obositoare.

  • Bandar Abbas - Sharjah (Emiratele Arabe Unite). Există două ferry-boat-uri săptămânale către Emirate, cu plecare sâmbăta şi lunea (după alte surse, duminica şi joia, sau după cum vrea Allah). Cost: circa 40 USD, durata între 8 şi 11 ore, plecare: 21.00. Firma se numeşte Valfajre-8 (adresa biroului care vinde bilete este: Eskeleh Shahid Bahonnar Bulevard, aproape de intersecţia Jahangardi), un kilometru la est de cheiuri). Pentru destinaţii iraniene, inclusiv Insula Urmuz, încercaţi lângă Bazarul Mare.
Sharjah

  • Bandar Bushehr - Manama (Bahrain). Există o cursă săptămânală, cu plecare lunea. Cost: 45 USD, durata: 7-8 ore. Firma este Valfajre-8 (253 0246/7; strada Solhabad; deschis zilnic între 7.00-17.00).
Manama

  • Bandar Bushehr - Doha (Qatar). Există o cursă săptămânală, cu plecare lunea sau după cum vrea acealaşi Allah. Cost: 50 USD, durata: 7-8 ore. Firma este Valfajre-8 (253 0246/7; strada Solhabad; deschis zilnic între 7.00-17.00).
Doha

  • Bandar Bushehr - Al Kuweit (Kuweit). Există o cursă săptămânală, cu plecare miercurea. Cost 70 USD, 7-8 ore.
  • Kuweit - Bahrain. Există ferry-boat-uri şi între Kuweit (Shuwaikh) şi Bahrain (Manama), cost 45 dinari-kuweit. Bilete se pot cumpăra de la majoritatea agenţiilor de turism din cele două oraşe (majoritatea sunt situate lângă port). De asemenea, este posibil să călătoreşti între Kuweit şi Qatar dar şi între Qatar şi Bahrain, cumpărând un bilet pentru navele rapide închiriate de principalele agenţii din aceste ţări.
Dacă.... circulaţia ferry-boaturilor este oprită, din diverse motive, singura alternativă de a trece din Iran (Bandar Abbas) în EAU este avionul. Preţurile sunt asemănătoare cu cele ale vapoarelor.

Nu plecaţi fără
... cea mai bună cremă de Soare, indiferent de anotimp. Iarna, nopţile sunt reci, implicând îmbrăcăminte adecvată. Cea mai folosită valută este dolarul american, însă nu veţi întâmpina probleme nici în schimbarea euro. Pentru cazare, consultaţi ghidurile Lonely Planet pentru fiecare ţară în parte.

Oriental Time = No Time! Nu uitaţi că în lumea arabă, liniştea sufletului uman şi îmbucurarea lui Allah sunt mai importante decât orice orar de circulaţie.

Notă. Călătoria prezentată este o propunere pentru o vacanţă activă. Din acest motiv, ea nu este prezentată în cele mai mici amănunte, rămânându-i călătorului plăcerea de a stabili detaliile în funcţie de propriile criterii. Recomandarea autorului este să se ţină cont de faptul că se călătoreşte într-o lume cu un specific aparte în care lucrurile nu merg întotdeauna la fel ca acasă.

Hollywood. Actorul Charlie Boorman, cunoscut pentru expediţiile motocicliste Long Way Round şi Long Way Down, întreprinse în compania prietenului său Ewan McGregor, a călătorit între Istanbul şi Emiratele Arabe Unite, pe ruta din articol. Această călătorie este prezentată pe larg în serialul său By Any Means (2008).

Resurse Iran şi conexiuni maritime:
Drum bun!
Mircea Trif

! În lumina recentelor frământări din ţările arabe, este recomandat să verificaţi înainte de plecare situaţia din ţările de destinaţie (2011).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu