Din România în Franţa (Paris)

Notă: informațiile nu sunt actualizate. Cu toate că este posibil să ajungi în Franța cu trenul, acest lucru nu este deloc ieftin. Pentru informații la zi, consultați bahn.de și siteurile companiilor feroviare naționale.

Notă: Update Februarie 2012.

Călătoria pe ruta Bucureşti - Paris ţine de istoria romantică a trenurilor, de o perioadă nu demult apusă în care trenurile pe distanţe lungi străbăteau Europa, cu mult înainte ca liniile aeriene low-cost şi cursele de autocar să intre în banal. Acum aproape un secol, o călătorie din România în capitala Franţei era o aventură incredibilă pentru zilele noastre, putând dura chiar şi săptămâni întregi. Apoi, au venit căile ferate şi au schimbat totul.

Notre Dame
Foto: Mircea Trif


Orient Express. La începutul anilor 30, existau faimoasele trenuri Orient Express, opreau zilnic în gările româneşti. Până la începutul celui de-al doilea război mondial, Bucureştiul avea o legătură feroviară directă cu Paris şi Calais. Această legătură a contribuit şi ea la cunoscutele schimburile culturale româno-franceze, întrerupte brutal de instaurarea regimului comunist.

După cel de-al doilea război mondial, legătura directă Paris - Bucureşti, Bucureşti - Paris, a continuat să existe sub forma unor vagoane de dormit, cu circulaţie o dată la două zile, care la Budapesta erau ataşate Orient Expressului, ce evita traseul românesc, preferând mai liberala Yugoslavie. Din 1977, Orient Expressul a încetat să mai circule până la Athena şi Istanbul, ruta ce l-a făcut de altfel celebru. Vagoanele româneşti pentru Bucureşti aveau cel mai lung traseu, Orient Expressul propriu-zis circulând practic doar între Paris şi Budapesta.

În 1991, vagoanele Paris - Bucureşti au fost oprite, Orient Expressul fiind limitat oficial la Budapesta. În 1998, CFR introduce un splendid vagon pe ruta Bucureşti - Paris, care era ataşat Orient Expressului la Budapesta, de două ori pe săptămână.

Din păcate, din 2001, acest vagon dispare, iar Orient Expressul circulă acum pe ruta Paris - Viena, iar din 2007, pe ruta Strasbourg - Viena. În decembrie 2009, cel mai faimos tren al lumii, moare, ucis de liniile extinderea liniilor de mare viteză, companiile aeriene low-cost şi de cele de autocare.

În prezent, mai există un tren privat Venice - Simplon Orient Express, care circulă vara între Londra şi Veneţia. Acesta este un serviciu luxos (peste 1 500 EU), care nu are nimic de-a face cu adevăratul Orient Express.


Traseu. Majoritatea persoanelor celor care doresc să călătorească în Franţa folosind trenul, renunţă, pretextând că:
  • Este prea complicat, implicând prea multe legături. Fals, este mai complicat de ajuns cu trenul de la Tulcea la Oradea!
  • Durează mai mult cu trenul. Fals, durează la fel de mult sau chiar mai puţin! Autorului acestui articol i-au trebuit 40 de ore pentru a ajunge la Paris, folosind serviciile Atlassib.
  • Este cu mult mai scump, decât la autocar. Altă prejudecată bazată pe ignoranţă. Folosind un bilet Interail, cumpărat de la orice agenţie CFR, puteţi călători dus-întors la Paris, pentru 259 EU dacă aveţi peste 26 de ani sau 169 EU dacă aveţi sub 26 de ani. Ultima opţiune este cu mult mai ieftină decât oricare alta de pe piaţa transportatorilor auto. Desigur, veţi mai plăti biletul până la frontieră (redus 50%) şi suplimentul de cuşetă sau vagon de dormit, dacă doriţi maximul de confort. Biletul Interail este valabil 5 zile din 10, asta însemnând că puteţi ajunge oriunde în Franţa cu acest tarif şi aveţi încă maxim 5 pentru activităţi turistice! Desigur, sunt posibile şi alte combinaţii Interail.
Nu utilizaţi aceste informaţii fără a le verifica înainte de a porni la drum!
Există două rute principale pentru a ajunge la Paris:
  1. Bucureşti - Timişoara - Belgrad - Zurich - Paris;
  2. Bucureşti - Arad - Budapesta - Viena - Munchen - Paris;

Opţiunea 1, prin Belgrad şi Zurich

Bucureşti - Paris, via Belgrad şi Zurich


ACTUALIZARE VARA 2013: În acest moment, circulaţia feroviară între Timişoara şi Beograd este ambiguă. Există un tren Timişoara Vrsec şi retur, iar de la Vrsec la Beograd altul, dar trenul direct de la Bucureşti spre Beograd nu mai apare în rutele internaţionale de nicăieri.

1. Luaţi trenul Bucureşti-Belgrad cu plecare din Gara de Nord la ora 20.45 şi sosire în Belgrad dimineaţa la 08.545. Există posibilitatea să luaţi un bilet d/î Belgrad Special cu tariful de circa 50 EU. Informaţi-vă la agenţiile CFR, e posibil să fie cea mai ieftină opţiune. 70 EU din Bucureşti, inclusiv cuşeta; dacă aveţi bilet Interail, veţi plăti doar până la Stamora Moraviţa şi cuşeta (9.4 EU), dacă aţi optat pentru ea.

2. Luaţi trenul Belgrad-Zurich, cu plecare la ora 10.28, sosire la Zurich HB, 09.20, ziua următoare. Un loc costă 89 EU (5 EU supliment pentru deţinătorii Interail), încă 10 EU pentru o cuşetă (disponibilă doar din Zagreb, unde soseşte la 17.49). Nu circulă 20 martie, 8,9 mai. Perioada: 23 februarie - 9 iunie 2012.
Puteţi (teoretic) rezerva din România, plăti prin card şi ridica biletul din gara Belgrad.
Info: Zeleznice Srbje.

3. Luaţi trenul TGV Zurich - Paris Gare de Lyon, cu plecare la ora 11.34. Durata călătoriei: 4.5 - 5 ore. Cost 120 EU, normal, doar 10 EU dacă aveţi Interail. Mai multe trenuri pe zi.

Paris - Bucureşti, via Zurich şi Belgrad

1. Luaţi TGV-ul Paris - Zurich din Gara Paris Lyon, ora 14.23, sosire Zurich, 18.35. Cost 120 EU, normal, doar 10 EU dacă aveţi Interail. Atenţie: locuri limitate pentru posesorii IR.

2. Luaţi trenul Zurich - Belgrad, plecare Zurich - 20.40, sosire Belgrad 17.19. Un loc costă 89 EU (5 EU supliment pentru deţinătorii Interail), încă 10 EU pentru o cuşetă (disponibilă până la Zagreb, unde soseşte la 10.35.


Atenţie! Trenul Belgrad - Bucureşti, pleacă din gara Belgrad la ora 15.55, înaintea sosirii trenului de la Zurich. Aveţi următoarele opţiuni:

1. Continuaţi prin Sofia.
Dacă mergeţi la Bucureşti, luaţi trenul Beograd (21.50) - Sofia (08.04), de unde luaţi primul tren spre Bucureşti (09.10, sosire 18.33). Da, este faimosul tren România, care iniţial circula până la Salonic (vezi articolul Din România în Grecia).

2. Petreceţi o noapte în Belgrad. Luaţi trenul spre Bucureşti a doua zi, ora 15.55, sosire 06.12.

Opţiunea 2, prin Budapesta şi Munchen

Bucureşti - Paris, prin Budapesta şi Munchen

1. Luaţi trenul Bucureşti GN - Budapest Kelleti (19.00, sosire 08.50). Cost: circa 90 EU, inclusiv cuşeta. Dacă aveţi Interail, veţi plăti doar până la Nădlac (reducere 50% pe acest traseu), plus cuşeta (9.4 EU). Dacă locuiţi în Vest, aveţi mult mai multe opţiuni. Verificaţi la agenţia CFR.

2. Luaţi trenul Budapest Kelleti - Munchen (plecare 11.10, sosire Munchen HB 18.33). Acesta este un tren rapid Railjet, iar preţul pentru o călătorie achiziţionat la ghişeu poate ajunge la 112 EU. Gratis cu Interail. Mai multe trenuri pe zi sau noaptea, în cazul în care intenţionaţi să vizitaţi oraşul, sau pierdeţi (varianta probabila) RJ de la ora 11.10. Următorul este la 13.10. Trenul de noapte este un EN care costa standard 95 EU, dar rezervând din timp puteţi găsi bilet şi la 29 EU.

Munchen HB
Foto: Aurel Perşoiu

3. Luaţi trenul Munchen HB - Paris Est (plecare 22.47, sosire 09.24, CNL). Cost la ghişeu: 130 EU, pentru un scaun. Cu Interail, în plus 9 EU sau 25 pentru o cuşetă. Rezervare obligatorie.

Puteţi cumpăra direct de pe Bahn.de, plăti cu cardul şi apoi printaţi biletul. Atenţie, doar trenuri operate de DB (Deutsche Bahn).

Paris - Bucureşti, prin Munchen şi Budapesta

1. Luaţi trenul Paris Est - Munchen (plecare 20.40, sosire 07.10). Cost la ghişeu: 130 EU, pentru un scaun. Cu Interail, în plus 9 EU sau 25 pentru o cuşetă. Rezervare obligatorie. Este şi un TGV de la aceeaşi gară, cu plecare la 15.25, sosire 21.36, dar veţi petrece noaptea în gară, asta în cazul în care nu vă lipiţi de o legătură cu schimbare. Există, verificaţi bahn.de!

2. Luaţi trenul Munchen - Budapesta (plecare 09.27, sosire 16.49). Acesta este un tren rapid Railjet, iar preţul pentru o călătorie achiziţionat la ghişeu poate ajunge la 105 EU. Gratis cu Interail. Nu vă îngrijoraţi, nu o să întârzie ca trenul Bucureşti - Budapesta!

3. Luaţi trenul Budapesta - Bucureşti (19.10, sosire 11.00, sau 22.30, sosire 14.05). Cost: circa 90 EU, inclusiv cuşeta. Dacă aveţi Interail, veţi plăti doar de la Nădlac (reducere 50% pe sectorul românesc), plus cuşeta (9.4 EU). Dacă nu mergeţi spre Bucureşti, sunteţi norocoşi, aveţi la 13.10 spre Arad

Direct de la Munchen? Legătura tradiţională cu Munchenul, sub forma unui vagon de dormit Munchen-Bucureşti, Bucureşti-Munchen, a devenit tot mai sporadică în ultimii ani. În 2010, acest vagon a circulat doar pe durata verii.

4 comentarii:

  1. Buna ziua,
    Trebuie sa fiu si eu pe 4 martie la Paris (exclud avionul) si m-am pierdut in siteurile CFR, bahn.de (unde, apropos, nu pot face rezervari online), am cautat "n" variante si tot nu ma descurc. Am cautat pe site-ul cfr si varianta prezentata de Dvs. aici, Bucuresti-Paris prin Budapesta si Munchen, dar pur si simplu nu am gasit (sau nu stiu sa caut) legaturile prezentate aici. Ma puteti ajuta, va rog? Multumesc anticipat, Oana :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna ziua, Oana. Am facut un mic update articolului, în funcţie de noul grafic al circulaţiei trenurilor europene. Siteul DB este destul de uşor de folosit, poate nu ai selectat o limbă care sa iti fie mai accesibila. In cazul în care ai smartphone, găseşti o aplicaţie DB Navigator în Market, care ar putea să te ajute.

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc, Mircea. Intre timp gasisem aceeasi varianta, am fost totusi la Agentia CFR Gara de Nord, nu puteam cumpara online biletul direct Bucuresti-Budapesta (ca o paranteza, doamna functionara care opereaza rutele internationale este foarte draguta, am fost incantata :)Am descoperit si care era buba cu site-ul DB, eu cautam ruta directa Budapesta Paris si nu puteam (evident) rezerva un singur bilet pe ruta asta, pentru ca nu era un singur bilet :)) Oricum am luat toate biletele de la Agentia CFR, sa stau linistita. Multumesc mult, mai revin pe blogul tau, imi place! Numai bine!

    RăspundețiȘtergere