Cu trenul de la Marea Neagră la Oceanul Atlantic

Bucureşti-Viena-Munchen-Amsterdam-Bruxelles-Paris-Madrid-Lisabona-Barcelona-Milano-Venetia-Budapesta-Bucureşti

Notă: informațiile din acest articol nu sunt actualizate.

Cum ar fi dacă aţi putea face această călătorie cu doar 249 EU sau 369 EU?


Nu, nu este o glumă, chiar puteţi parcurge acest circuit european cu bani puţini! Răspunsul este Interail.
Despre Interail. Legitimaţiile de călătorie Interail au fost introduse începând cu anul 1972 cu scopul de a încuraja tinerii sub 21 de ani să descopere Europa. Succesul a fost imediat, astfel că în anii următori, vârsta maximă a călătorilor şi numărul de ţări incluse în proiect au crescut. De asemenea, au fost incluse câteva linii de ferryboat. La un moment dat, s-a încercat chiar suprimarea Interailului, dar din fericirea, tentativa de sabotare nu a avut succes.

Interail permite, în prezent, călătoria în 30 de ţări ale Europei şi este disponibil pentru trei categorii de călători:
  • tineri sub 26 de ani, publicul ţintă original al Interail;
  • adulţi între 26 şi 59 de ani;
  • adulţi peste 59 de ani;
În teorie, cumperi legitimaţia de la o agenţie CFR sau de pe Internet, după ce planifici cu mare grijă traseul şi timpul necesar pentru a-l parcurge. Nu trebuie uitat că ea nu este valabilă pentru cetăţenii români în România.

Începând cu 1997 s-a renunţat la una dintre cele două tipuri de legitimaţii anterioare şi anume: cea pe Zone (de exemplu Europa de Nord, ş.a.), aceasta fiind înlocuită cu legitimaţia pentru O Singură Ţară. Se poate opta între Global Consecutive (15-30 zile) sau Global Flexible (5 din 10, 10 din 22). Interail nu este accesibil cetăţenilor extraeuropeni, aceştia având la dispoziţie Eurail, mai costisitor.

De ce cu trenul? Întrebaţi o femeie! Lăsând gluma la o parte, avantajele călătorie cu trenul sunt evidente. Confortul este net superior oricărui autocar, viteza şi ea - da, puteţi folosi TGV-ul şi Eurostar-ul, puteţi ajunge practic aproape oriunde în Europa folosind trenul, în condiţii civilizate (fără cerşetori, beţivi şi mâncători de seminţe!) şi asta fără a contribui la încălzirea globală. Partea cea mai bună este că puteţi economisi banii de hotel călătorind cu trenul la cuşetă, cu toate că veţi plăti un supliment pentru acest lucru. De asemenea, peisajele nu sunt îngrădite de garduri de beton ca pe austostradă.

Unde? Toată Uniunea Europeană, exclusiv ţările baltice, Malta şi Cipru (nu există căi ferate), la care se adaugă ţări ce nu sunt membre: Macedonia, Serbia, Bosnia-Herţegovina, Croaţia şi Turcia. Legitimaţiile Interail sunt valabile pe căile ferate ale companiilor naţionale plus o mulţime de companii private (se acordă reduceri sau chiar gratuitate), pe câteva linii de ferryboat între Grecia şi Italia, între insulele greceşti, între Spania şi exclavele sale. De asemenea, se acordă reduceri sau gratuitate la unele linii de autobuze care fac legătura între capete de linii din Europa de Nord, sau la vizitarea unor obiective turistice.

Cât costă? În cazul nostru, vom opta pentru o legitimaţie Global. Există posibilitatea de a alege între una valabilă 15, 22 sau 30 zile consecutive sau una flexibilă, valabilă 5 zile din 10 sau 10 zile din 22. Recomandarea mea este Interail Flexible, întrucât ne permite zile de relaxare, vizitat sau pur şi simplu de odihnă. Desigur, cunoscând acestea, putem purcede la un obositor maraton european.

Aşa cum spuneam, vom alege Interail Flexible 10 zile din 22. Asta înseamnă că avem la dispoziţie 10 zile de călătorie pe care le putem bifa oricând în 22 de zile. Ne va costa 249 de EU dacă avem maxim 26 ani sau 369 de EU dacă avem peste 26. Tarifele sunt valabile pentru clasa a doua. Alte reduceri se acordă peste 59 de ani. La unele trenuri vom plăti anumite suplimente mai mult sau mai puţin modice, care vor fi menţionate.

Când? Oricând. Vara este posibil să dăm peste hoarde întregi de turişti, aşa că e important să facem rezervări din timp.

Vize. Niciuna. Cartea de identitate este suficientă. Dincolo de Arad începe Spaţiul Schengen, însă vom avea nevoie de un act la unele rezervări sau la cazare. Atrag atenţia că CI încă nu este percepută ca un act veritabil de călătorie (deşi este) în foarte multe ţări, inclusiv în UE. Dacă vă veţi lovi de reticenţa vreunui birocrat european, rămâneţi fermi pe poziţie, păstraţi-vă zâmbetul şi locul la rândul de la ghişeul buclucaş. Nu uitaţi că birocratul eficient este la fel de răspândit ca vaca alpină mov.

Călătoriţi lejer. Este una dintre recomandările Lonely Planet. Presupunând că faceţi vara acest Eurotrip, nu este nevoie să luaţi cu voi echipamentul de expediţie. Un rucsac uşor îl puteţi purta cu voi peste tot, fără să plătiţi pentru a-l lăsa la Bagaje, iar spălătorii automate sau maşini de spălat găsiţi în toate oraşele şi campingurile Europei de Vest.

Recomandări. Nu purtaţi mulţi bani în numerar. Puteţi plăti virtual oriunde cu carduri. Cumpăraţi în fiecare oraş vizitat o hartă ieftină din gară, incluzând liniile de transport urban. Poate suna incredibil în Bucureşti, dar poţi ajunge dintr-o parte în alta a Parisului în doar 10 minute! Purtaţi actele şi banii într-o borsetă sub tricou sau cămaşă, un călător obosit este mai puţin vigilent. Nu uitaţi de rezervări!
Alternativa. Puteţi ajunge, fără a zbura, de la Bucureşti în oricare dintre oraşele de pe traseu, folosind serviciile Atlassib sau Eurolines, ş.a. De la Bucureşti la Lisabona, Atlassibul vă va taxa 100 EU pentru o călătorie transcontinentală de 3 zile!

Traseul. Am cumpărat legitimaţia, fără a uita că ea nu este valabilă în reţeaua CFR. Ne-am lăudat prietenilor şi colegilor că vom face Turul Europei, aşa că nu ne rămâne decât să pornim la drum. Dacă ţinem neaparat să respectăm titlul articolului, vom porni din Constanţa, fără a uita că într-o ţară serioasă din UE, în timpul unei călătorii de acolo până la Bucureşti, am putea traversa o ţară sau mai multe.
  • România - Munchen. Avem câteva alternative: tren direct sau schimb în Budapesta, Viena sau Praga. Ultimele trei oraşe sunt însă oarecum aproape şi la îndemână chiar şi pentru excursii de week-end, mult mai uşor oricum decât celelalte, astfel că aş recomanda o primă oprire serioasă abia la Amsterdam. În condiţiile entropice din România, trebuie verificat dacă mai există legătura directă Bucureşti-Munchen (anul trecut încă circula), via Filiaşi. În caz contrar, puteţi schimba trenul la Budapesta, luând unul dintre trenurile ce leagă capitala ungară de reşedinţa Bavariei, inclusiv un Railjet. Supliment: 0 EU. Cuşetă: 18 EU. Ultima opţiune vă lasă o zi pentru vizita Budapestei.
  • Munchen-Amsterdam. De departe Amsterdamul are mai multe de oferit, astfel că recomand un tren de zi către Olanda. Un loc pe un City Night Line costă încă 9 EU, respectiv 25 EU o cuşetă. Trenurile de zi nu au supliment şi puteţi opta pentru rute alternative. Consultaţi pentru aceasta bahn.de.
  • Amsterdam-Bruxelles. Trenurile obişnuite leagă aceste două oraşe din oră în oră, fără vreun supliment pentru posesorii Interail. Pe trenurile de mare viteză Thalys se percepe un supliment de 12 EU. Alocaţi o zi-două pentru vizita acestor oraşe, în cazul în care nu sunteţi mulţumiţi de timpul dintre trenuri, deşi o trecere în revistă folosind un autobuz turistic care face turul principalelor obiective s-ar putea să mulţumească pe mulţi.
  • Bruxelles-Paris. Doar pe trenurile de mare viteză se percepe un supliment de 13 EU. Rezervarea este obligatorie, indiferent de tren. Chiar dacă pare ciudat, puteţi vizita Parisul doar într-o zi. În cazul în care sosiţi dimineaţa în Oraşul Luminilor, începeţi cu o vizită matinală la Louvre, pauza de masă în Jardins de Tuilleries, plimbare pe Champs Elysees, metrou până în La Defense, întoarcere şi pauză de poză la Arcul de Triumf, vizită în Montmartre, întoarcere la Notre Dame, luaţi Bateaux Parisiennes pe Sena până la Podul Alexandru şi admiraţi luminile serii de la Turnul Eifel. În cazul în care sunteţi amatori de arte plastice, nu rataţi Musee d'Orsay. În orice caz, un asemenea maraton o să vă oblige să cumpăraţi un supliment de cuşetă pentru următoarea etapă. De asemenea, puteţi opta să petreceţi 2-3 zile în nordul Franţei şi Paris, în acest caz puteţi face vizite la Mont Saint Michel, la falezele de la Etretat sau la faimoasele plaje unde au debarcat aliaţii în ziua Z.
  • Paris-Irun. Sunt convins că nu aţi auzit de acest oraş şi vă întrebaţi ce naiba aţi căuta acolo! Ei bine, orăşelul basc de frontieră Irun (Spania) este capătul liniei de mare viteză a TGV-ului, cu care puteţi călători de la Paris (gara Montparnasse), pentru un supliment de circa 5-10 EU. În cazul în care luaţi un tren-hotel din gara Austerlitz, via Barcelona, veţi plăti pentru un loc la vagonul de dormit cu 4 paturi circa 70 EU. În acest caz, vă veţi mulţumi cu un tur sumar al Parisului sau vă veţi petrece noaptea aici, întrucât TGV-ul pleacă imediat după masă. În cazul în care nu aţi mai fost până acum în Paris, recomand cu căldură să petreceţi aici 1-2 zile. Vom presupune că vom lua TGV-ul şi nu trenul-hotel care presupune legături complicate în Spania sau petrecerea nopţii la Madrid pentru o linie directă. În cazul în care interiorul TGV-ului vi se pare ciudat, gândiţi-vă la Christian Lacroix, el este vinovat. Chiar dacă distanţa este foarte mare, veţi ajunge în Spania în mai puţin de 6 ore!

  • Irun-Lisabona. De la frontiera franco-spaniolă, avem un tren-hotel Sud Express direct către capitala lusitană. Vom plăti 7 EU în plus pentru un fotoliu sau 30 pentru un loc la vagonul de dormit. Ţinând cont de cele 12 ore de drum, am putea opta pentru ultima variantă. Ajungem la 10.30 la Lisabona, pe ţărmul Oceanului Atlantic. Recomandarea mea: vizitaţi oraşul, apoi urcaţi-vă în primul tren spre Faro (4 EU pentru trenurile superioare). Rămâneţi o săptămână în Algarve!
  • Lisabona-Madrid-Barcelona. Folosiţi unul dintre trenurile de zi sau de noapte până în capitala spaniolă, în funcţie de perioada rămasă. Vizitaţi oraşul sau luaţi următorul tren spre Barcelona. Evitaţi trenul-hotel Lusitania, suplimentul pentru un fotoliu e de 30 EU!
  • Barcelona-Milano. Veţi plăti sumă obişnuită pentru trenurile-hotel, dar puteţi opta şi pentru trenuri obişnuite, însă va trebui să faceţi câteva schimbări. Dacă nu aţi cheltuit toate zilele libere în Algarve, puteţi petrece 2-3 zile pe Coasta de Azur, combinate cu scurte salturi feroviare: Marsilia, Cannes, Nice, Monte Carlo, Ventimiglia.
  • Milano-Veneţia. Veţi plăti câţiva euro în plus pentru Eurostar. Cheltuiţi ultimii euro în Veneţia, însă nu uitaţi să păstraţi ceva mărunţiş pentru ultima etapă.
  • Veneţia-Budapesta. Cu expressul de noapte veţi mai plăti maxim 20 EU dacă optaţi pentru cuşetă. Puteţi veni şi prin Zagreb şi Belgrad, dar este greu de crezut că mai aveţi zile libere disponibile. Ca un fapt divers, cu câţiva ani în urmă exista un vagon pe ruta Timişoara-Veneţia...
  • Budapesta-Bucureşti. Sunt mai multe trenuri spre România, de zi sau de noapte, din gara Kelletti. Pentru cei care locuiesc în vestul ţării, mai sunt doar câteva ore până acasă. Ceilalţi, vor regreta căile ferate din Europa de Vest.
Acest traseu este doar o idee. Dacă doriţi să îl urmaţi, documentaţi-vă din timp, pentru a evita eventuale neplăceri. Dacă timpul vă permite, vizitaţi şi mai multe ţări europene utilizând Interail.
Drum bun!

2 comentarii:

  1. "Spania şi exclavele sale" sa nu spui ca interrail-ul e valabil si sper ceuta???!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ultima oara exista doar o reducere de 20 % pentru legaturile Barcelona - Baleare. Din pacate, nu si Ceuta.

    RăspundețiȘtergere