Cu Transsiberianul către Japonia şi Coreea


Bucureşti-Moscova-Vladivostok-Tokyo


Notă: informațiile privitoare la mersul trenurilor și costurile biletelor pe această rută nu sunt actualizate.

Acest articol nu este o glumă, chiar poţi ajunge din România în Japonia cu trenul. Da, ştiu, Japonia este un arhipelag. Tocmai de aceea, ultima porţiune a traseului va fi o scurtă traversadă cu ferry-boatul. Există chiar patru rute pentru a ajunge în Japonia pe uscat, toate cu o transbordare finală cu ferry:
  1. Prin Siberia, traseul nostru, cea mai rapidă şi ieftină modalitate: Bucureşti-Moscova-Vladivostok.
  2. Prin Siberia, Mongolia şi China: Bucureşti-Moscova-Ulan Bator-Beijing-Şanhai.
  3. Prin Asia Centrală şi Vestul Chinei: Bucureşti-Moscova-Alma Ata-Urumchi-Beijing-Şanhai, sau dacă aveţi toate vizele în ordine, pe Drumul Mătăsii: Bucureşti-Istanbul-Baku-Aşgabat-Taşkent-Alma Ata-Urumchi-Beijing-Şanhai. Drumul Mătăsii va face obiectul unui articol separat, aşa că rămâneţi conectaţi.
  4. Prin India, probabil cel mai spectaculos, pentru călători încercaţi: Bucureşti-Istanbul-Teheran-Quetta-Lahore-Delhi-Kathmandu-Lhassa-Beijing-Şanhai. În articolul precedent aţi văzut ce ieftin este să ajungi din România în India, însă mai departe, peste Tibet, implică unele complicaţii birocratice care pot fi însă lesne rezolvate prin cumpărarea unei excursii Kathmandu-Lhassa (minim 400 USD).
Urmând acest traseu, puteţi ajunge şi în Coreea de Sud. Este chiar mai accesibil, în termeni de timp şi costuri. Nu puteţi ajunge însa aşa uşor în Coreea de Nord, deşi există legătură directă între Phenian şi Moscova. Nu cred că trebuie să vă explic motivul! Puteţi combina două trasee, dacă nu doriţi să vă întoarceţi cu avionul, însă nu uitaţi că aveţi nevoie de vreo şase săptămâni ca să faceţi drumul dus-întors. E vorba de o călătorie de peste 30 000 km, aproape un ocol al Pământului! Citiţi aici povestea unui austriac care a făcut o asemenea călătorie transcontinentală.

Istoric. Construcţia Căii Ferate Transsiberiene propriu-zise a început în 1891 şi s-a încheiat în 1916. Existenţa sa era cerută de raţiuni economice şi militare, datorită întinderii uriaşe a Rusiei. Construcţia a costat 1.5 mld ruble, o sumă colosală în acel timp. Principalele staţii sunt: Moscova, Celeabinsk, Omsk, Novosibirsk, Irkutsk, Cita, Blagoveşcensk, Habarovsk şi Vladivostok. Ulterior, acestei linii i s-au adăugat câteva ramificaţii:
  • Ulan Ude - Ulan Bator - Beijing (prin Mongolia), numită şi Transmongolian. Construită între 1949-1961.
  • Transmanciurianul, construit în aceeaşi perioadă cu restul căii ferate transsiberiene: Cita-Harbin-Beijing. Cei care vor călători pe această rută, vor evita Mongolia.
  • BAM (Magistrala Baikal-Amur). Construcţia acestei căi ferate a început în anii '30 şi a continuat după cel de-al doilea război mondial cu prizonieri de război (dintre care peste 150 000 au murit), dar a fost încheiată abia în 1991. Principalul argument al acestei construcţiei a fost îndepărtarea legăturii cu Oceanul Pacific de graniţa sensibilă cu China.
Cu 9 258 km, este cea mai lungă cale ferată de pe Pământ. Un articol cuprinzător despre Calea Ferată Transsiberiană puteţi citi pe wikipedia.


De ce pe uscat? Este alegerea călătorului, drumul, experienţele şi întâlnirile sale, hazardul în mâinile sale, ceva ce nicio agenţie de turism nu îţi poate oferi. O călătorie cu Transsiberianul este visul multora. O asemenea voiaj oferă posibilitatea de a plonja adânc în Rusia cea de dincolo de broşurile turistice şi de a descoperi fascinanta Japonie. Citind de multă vreme forumurile de călătorii din România, am descoperit că există mulţi români care vor să facă o călătorie cu Transsiberianul, aşa că nu ar fi exclus să auziţi vorbindu-se româneşte în vagonul restaurant, în vreme ce admiraţi Lacul Baikal.

Când? Vara este perioada cea mai potrivită. În ciuda legendelor, clima Siberiei nu este una polară, ci temperat-continentală (cu excepţia nordului). Ceea ce face din Siberia din punct de vedere climatic un tărâm al extremelor sunt diferenţele uriaşe de temperatură dintre vară şi iarnă. În Siberia poţi face plajă în iulie la 30 de grade sau poţi degera la -60 grade în ianuarie!

Iarna însă biletele de tren sunt mult mai ieftine, în plus le puteţi găsi fără probleme la ghişeele gărilor. Vara este greu de crezut că mai puteţi găsi un bilet la gară, nu cel puţin pe ruta Moscova-Beijing, întrucât sunt rezervate din timp de agenţiile de turism. Primăvara este perioada ideală de a vizita Japonia. Este anotimpul în care ţara capătă culoarea florilor de cireş.

Durata. Circa o 3-4 săptămâni, incluzând timpul recomandat de alocat vacanţei în Japonia, sau:
  • Bucureşti-Moscova: 2 zile;
  • Moscova-Vladivostok: 7 zile (trenul Rossia, o dată la două zile) sau 9 zile (trenurile inferioare, cu plecare zilnică);
  • Vladivostok-Sakaimato: 1.5 zile, plecare săptămânală;
Bariera lingvistică. Nu plecaţi de acasă dacă nu ştiţi măcar alfabetul rus! La majoritatea ghişeelor, la fel ca şi pe tren, singura limbă vorbită este rusa. Contactul cu funcţionarii şi angajaţii căilor ferate ruse s-ar putea să vă lase un gust amar şi să vă aducă aminte de România anilor '90.

În Coreea şi Japonia, în general toate indicatoarele şi inscripţiile din gări, autogări, clădiri oficiale, sunt bilingve (a doua limbă fiind engleza). În afara lor însă nu o să întâlniţi multă lume vorbitoare de engleză însă aceasta nu va fi o problemă, atât japonezii cât şi coreenii sunt extrem de binevoitori.

Shinkansen. Probabil vă amintiţi ora de geografie din clasa a şaptea în care aţi făcut Japonia, în care profesorul de geografie v-a povestit despre trenurile-glonţ sau Shinkansen. Japonezii au dezvoltat o reţea incredibilă de căi ferate atât cu ecartament normal cât şi îngust. Ele au contribuit la dezvoltarea economică a ţării, la fluiditatea incredibilă a fluxurilor de pasageri (trenurile japoneze sunt cele mai punctuale din lume) şi la protecţia mediului înconjurător. Deşi având o densitate mare a populaţiei, Japonia este lipsită de haosul traficului şi de poluarea Asiei de Sud-Vest de exemplu, tocmai datorită faptului că majoritatea transporturilor se fac pe calea ferată. Shinkansen sunt cele mai rapide trenuri de pasageri din lume, viteza lor este întrecută doar de cele cu levitaţie magnetică (MAGLEV). Shinkansen Hikari, cel mai rapid, atinge 300 km/h. Pentru călătorul străin ajuns în Japonia, călătoria cu Shinkansenul este un obiectiv obligatoriu. Din păcate, biletele sunt extrem de scumpe, însă există o modalitate eficientă de a călători nelimitat chiar şi cu Shinkansenul, legitimaţia Japan Pass.


Cum cumpărăm biletele? Aşa cum am menţionat mai devreme, biletele pentru Transsiberian sunt cumpărate en-gross de agenţiile de turism ruse care le revând la un preţ mai mare. Este posibil să găsiţi la ghişeu gării pe ruta Moscova-Vladivostok, cel puţin pentru trenurile inferioare, însă nu riscaţi să rămâneţi blocaţi în Moscova!

Este posibil să cumperi din timp un bilet care să includă ruta transsiberiană din multe ţări aparţinând fostului bloc socialist (Polonia, Slovacia, probabil Moldova, Bulgaria), nu însă şi din România.

  1. Bucureşti-Moscova. La orice agenţie CFR. Cost 300 RON plus suplimentul de cuşetă/vagon dormit (circa 200-280 RON).
  2. Moscova-Vladivostok. Situl seat61.com recomandă agenţia RealRussia pentru rezervarea biletelor de tren în Rusia, inclusiv pe această rută., datorită seriozităţii şi preţurilor foarte mici. De asemenea, această agenţie poate intermedia viza pentru Rusia. Cel mai mic tarif este uşor peste 200 EU, la unul dintre trenurile rapide (FIRM), clasa a treia, la casa de bilete. Clasa a doua costă 492 EU şi este opţiunea majorităţii călătorilor străini.Trenurile inferioare sunt mult mai ieftine (60 % din preţul FIRM), dar mai proaste. La acest preţ se adaugă comisionul agenţiei. Oricum, 200+ EU pentru o călătorie de o săptămână este chilipir. Info Căile Ferate Ruse.
  3. Vladivostok-Japonia. O dată pe săptămână (miercurea) un ferry-boat (Eastern Dream) leagă terminalul pentru ferry-boat din portul Vladivostok de portul japonez Sakaiminato (sosire vinerea, ora 09.00, cu o escală în portul coreean Donghae. Preţ: 385 USD Este vorba de o linie serioasă, fără întârzierile şi birocraţia de care s-au lovit cei care au făcut această călătorie cu nava Rusl. Terminalul este lângă gară. Pentru rezervări, sunaţi în Coreea la primul număr de pe site (sub timonă) şi solicitaţi un vorbitor de limbă engleză. Dacă destinaţia este Coreea, preţul se învârte în jurul a 200 USD.
Kiev-Vladivostok. Un vagon de dormit ucrainian clasa a doua este ataşat Transibberianului, cu plecare din Kiev, în zilele pare. Costul biletului Kiev-Vladivostok este 560 EU.

Vize.
  • Tranzit Ukraina: fără viză.
  • Rusia: Viza se ia de la Ambasada Federaţiei Ruse în România. Cost 40-80 EU (în funcţie de timpul de eliberare). Este necesară o Scrisoare de Invitaţie (LOI), biletul de tren şi Asigurare. Real Russia sau alte agenţii de turism furnizează rapid şi eficient Scrisoarea de Invitaţie, contra cost (30-50 USD). Stantours este una dintre acestea, fiind recomandată de călători români.
  • Coreea de Sud: nu este necesară viza.
  • Japonia: nu este necesară viza.
L.E. Există posibilitatea ca obligativitatea vizei ruseşti pentru cetăţenii UE să fie anulată în viitor. Până atunci, viza şi celebra LOI rămân în vigoare.

Tipuri de trenuri. Există în principal două categorii de trenuri pe ruta transsiberiană.
  1. FIRM (Firmenîi) sunt trenurile rapide, notate cu cifrele 1 şi 2 (spre est şi spre vest) Numele celor două este Rossia (Rusia) şi au trei clase: spialnîi (vagon de dormit, compartiment cu două locuri) mai scump decât avionul (circa 1000 EU), kupe (vagon cuşetă clasa a doua, compartiment cu patru locuri, circa 500 EU în plin sezon, alegerea străinilor) şi platskarnîi (vagon cuşetă necompartimentat, clasa a treia, cel mai ieftin (circa 250 EU). Preţurile sunt aproximative pentru maximul de sezon, print-o agenţie, la nivelul anului 2010. Plecarea, la două zile, în ziua impară, durata 7 zile
  2. Trenurile clasice, cu plecare zilnică, mai ieftine, aglomerate, murdare, nerecomandabile decât cunoscătorilor limbii ruse familiarizaţi cu vodca. Durata 9 zile. Sunt notate cu numere formate din trei cifre. Chiar şi printr-o agenţie, veţi putea găsi probabil bilete la clasa a treia sub 200 EU la aceste trenuri.
Cum să supravieţuieşti transsiberianului. Au trecut vremurile călătoriilor de săptptămâni sau chiar luni, astfel că pentru multă lume, plictiseala săptămânii petrecute la bordul trenului poate fi un factor de intimidare. Eu trec peste aducând cu mine MP3-ul încărcat cu muzică adecvată (Edgar Froese, Transsiberian Orchestra, şi - obligatoriu -Tangerine Dream - Transsiberia!) şi câteva cărţi. Consolele portabile au fanii lor. Deşi există un vagon restaurant, aduceţi mâncarea proprie, s-ar putea să nu fiţi mulţumiţi de cea rusească. În fiecare vagon există un samovar cu apă fierbinte gratuită, deci nu e nevoie de primus.

Filiera japoneză. Pentru un călător, Japonia este o ţară incredibil de scumpă, începând de la cazare şi încheind cu transportul. Este posibil, de exemplu, ca un bilet de avion către Europa să fie mai ieftin decât un bilet pe celebrul Shinkansen. De la Sakainimato la Tokyo ar trebui să scoateţi din buzunar circa 250 EU! Din fericire, puteţi trişa cumpărând un Japan Rail Pass pentru 7 zile (disponibil şi pentru mai multe zile) la preţul de 270 EU. Veţi putea călători cu orice tren japonez, inclusiv faimosul Shinkansen (exceptând Shinkansen Hikari)! Probabil, veţi dormi uneori în gări sau pe trenuri, dar nu veţi fi singurii occidentali care fac asta şi, ceea ce contează, veţi vedea toată Japonia la o fracţiune din costul obişnuit!
Traseu.
  • Bucureşti - Moscova, 2 zile, peste 500 RON. Informaţie de verificat: este posibil ca preţul să fie mai mic din Bulgaria. Verificaţi la Ruse, s-ar putea să aveţi o surpriză foarte plăcută. Trenul pleacă după-masa din Gara de Nord dar sosirea se face, după miezul celei de-a doua nopţi. Aveţi la dispoziţie aproape o zi până la plecarea Transsiberianului, pentru a descoperi Piaţa Roşie, Mausoleul lui Lenin, Kremlinul. Cele trei gări majore ale Moscovei sunt situate în apropiere, iar trenurile spre Vladivostok pleacă din gara Yaroslavski. Atenţie la rakeţi, hoţi de buzunare şi şoferi de taxi!

  • Moscova-Vladivostok. Începând cu circa 200 EU (vezi mai sus) în funcţie de clasa aleasă, 7-9 zile, în funcţie de tipul trenului. Plecare în jurul orei 22.00, gara Yaroslavski. Calculaţi astfel încât să sosiţi în Vladivostok în dimineaţa zilei de miercuri.
  • Vladivostok-Japonia (sau Coreea de Sud). Plecare miercurea, 385 USD (200 USD Coreea). Bun venit în Ţara Soarelui Răsare! Pentru nimic în lume nu părăsiţi această ţară fără să vizitaţi măcar o parte din ea!
Pentru întoarcere, puteţi opta pentru acelaşi traseu, lua un ferryboat din Yokohama către Şanhai şi de acolo cu trenul prin Asia Centrală sau, mai simplu, luaţi avionul spre Europa (circa 350 EU).

Nu plecaţi fără: ghidurile Lonely Planet Japan şi Transiberian Railway, ceva de citit, hrană deshidratată, Ghid de Conversaţie Român-Rus, briceag multifuncţional, sac de dormit şi cort mici dacă doriţi să exploraţi puţin din Japonia, baterii, lanternă, suficiente carduri de memorie, câteva medicamente de bază.

Pentru multă lume, o călătorie cu Transsiberianul este visul suprem. Dacă aţi crezut că este inabordabil financiar, aţi văzut că nu este aşa. Sunt mulţi care cheltuiesc la Mamaia în fiecare vară mai mult decât i-ar costa o asemenea călătorie până în Japonia şi înapoi. Mă refer aici la oameni obişnuiţi, nu la cei pe care îi dau banii afară din casă. Mi se spune deseori că trebuie să fiu tare bogat dacă am călătorit atât şi cei care zic asta se miră când aud contrariul. Poţi vedea lumea şi fără să fii putred de bogat, fără să sapi în parcuri după rădăcini comestibile. Pentru asta trebuie să îndrăzneşti să ieşi din zona de confort şi mai ales să îndrăzneşti să fii altfel! Drum bun!


De citit despre călători români pe transsiberian:
Bibliografie suplimentară - Transsiberian:

17 comentarii:

  1. felicitari felicitari .......... un mod de contact ai ? un nr de mobil .. sau mail...

    noi am vrea sa facem calatoria asta anul asta 2011 si daca tu ai fost am fi incantati sa ne dai citeva detalii.....

    poate formam un grup mai mare....

    pe luxtravel2011@yahoo.com putem vb...andrei

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna ziua. Daca aveti intrebari, le puteti pune chiar aici, poate discutia ce se va infiripa va ajuta si pe altii.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt interesat de excursie sau aventura transiberiana.Se face cumva un grup? Poate ca ma puteti contacta si pe mine la adresa de email aparincu@hotmail.ro

    RăspundețiȘtergere
  4. si eu as fi interesat de un astfel de grup. mail-ul meu este i_xrn@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  5. genial, pur si simplu genial.si eu m-as baga la o excursie de genul asta.

    RăspundețiȘtergere
  6. Si eu ma gindesc de mult la o aventura siberiana. Se pot face opriri in statiile de pe parcurs? Cum se procedeaza cu biletele in acest caz si cu cit creste pretul calatoriei? Daca e cineva interesat pentru 2012 poate injghebam o discutie.
    ius_mih@yahoo.com
    http;//iustinmihailov.wordpress.com

    RăspundețiȘtergere
  7. Salut, Iustin. Din informatiile pe care le detin, nu se pot face intreruperi. Alternativa este sa contactezi o firma de turism rusa(o sa gasesti cateva linkuri in episoadele legate de calatoria cu trenul in Rusia) si sa cumperi din timp un pachet de bilete pe distante scurte. In opinia mea insa daca destinatia este Extremul Orient, astfel de stop-over-uri nu sunt justificate pentru ca Siberia este un spatiu geografic mult prea imens pentru a putea fi inteles si savurat cu usurinta. Daca vei face vreo 3-4 opriri, pretul final al biletelor va creste cu minim 50 %.

    RăspundețiȘtergere
  8. Multumesc pentru informatii. As vrea totusi sa mai cunoastem si ceva din tara, atit cit se poate. Din goana trenului nu poti sa-ti dai seama.
    Intentia este de a ajunge la Vladivostok si de acolo sa ne intoarcem cu avionul. O traversare in Japonia ar fi prea mult pentru bugetul nostru.
    Iustin Mihailov

    RăspundețiȘtergere
  9. Salut, din nou, Iustin. Iti recomand ghidul Transsiberianului de la Lonely Planet. Daca vrei cu adevarat sa cunosti Siberia, trebuie sa o parcurgi intr-o vara pe bici/motocicleta sau cu autostopul. Ultima varianta e gratuita insa trebuie sa cunosti limba rusa. Este un baiat din Cluj care a fost pana la Magadan cu stopul! Puteti combina calatoria cu un retur Vladivostock-Beijing-Alma Ata-Kiev-Bucuresti.

    RăspundețiȘtergere
  10. Eu planuiesc calatoria pentru 2012, dar caut doritori.E urat singur. vorbim si stabilim perioada exacta.Am destul de multe informatii despre traseul asta.
    Astept e-mail la stanescu.gl@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
  11. Foarte interesant ! o asemenea expeditie este cu adevarat ceva de vis !

    RăspundețiȘtergere
  12. se fac si excursii organizate...undeva la 3000 de euro de persoana

    RăspundețiȘtergere
  13. Buna,am cam trecut in 2012 cu 1-2 zile.... Inainte de inceperea "rabotei" un gand ca poti sa faci o excursie cu transsiberianul e ..cel putin traznet.
    dar singur e cam ...naspa (sa folosesc un termen oribil).
    In rest am luat nota de mailul "anonimului".

    PS. Blogul lui MIRCEA e super.

    RăspundețiȘtergere
  14. Planuim sa calatorim (dupa 20 mai 2012)cu transsiberianul pana la beijing, apoi in tibet, iar punctul final everestul. Intoarcerea prin kazakhstan, rusia, ukraina moldova si acasa.Aproximativ 1 luna, 2 persoane, cu trenuri, autobuze, mai mult pe cont propriu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ati fost? Cum a fost intalnirea cu "mama rossia"?

      Ștergere
  15. Utile informatiile de data mai recenta.Eu am calatorit cu Transiberianul de cateva ori din Brasov pana in Beijing in anii '86-'88 si '89.Am avut mari probleme in gara Iaroslav la cumpararea tichetului ptr.cuseta ,transportul fiind platit in tara.Am fost nevoita sa caut ajutor la Ambasada noastra.A fost o experienta de viata fantastica !

    RăspundețiȘtergere